Verslag OCMW raad 25 augustus 2016

Op 25 augustus 2016, over deze onderwerpen: Lokaal sociaal beleid - OCMW

Voornaamste punten:

Wissel raadsleden bij CD&V  nl  Mv.  Els Schelfout die wegens verhuis wordt vervangen door Mv.  Annick Vehent en Mv. Saskia Boone die wegens aanstelling als directeur in het WZC Meulenbroek de fakkel doorgeeft aan Wesley Heirwgh.

1. Het Masterplan voor kinderdagverblijf en assistentiewoningen op de site van de Hospitaalstraat begint stilaan vorm te krijgen. Het bouwdossier voor het kinderdagverblijf werd ontvankelijk verklaard door VIPA (Vlaams Infrastructuurfonds voor Persoonsgebonden Aangelegenheden) zodat de bouwaanvraag kan worden ingediend. Het project dat ook 40 assistentiewoningen bevat wordt in 1 fase uitgevoerd, beginnende met de bouw van het KDV.

Bij beslissing RMW (Raad Maatschappelijk Werk) van 17.12.2014 werd het architectenbureau S3Architecten aangesteld als ontwerper. De overeenkomst tussen opdrachtgever OCMW en architect moet voor dit project worden goedgekeurd. De opdracht bestaat uit een volledige ontwerp en controle van de uitvoering ervan (architectuur, stabiliteit gebouwtechnieken en landscaping). Wat er niet in de opdracht zit is: akoestiek, projectmanagement, veiligheidscoördinatie en EPB (Energie Prestatie en Binnenklimaat) verslaggeving en aanvragen. Totaal geraamde bouwkosten 6.5 miljoen euro.

Indien er dit jaar nog een subsidiebelofte komt, wordt er snel gestart met de bouw. Het financieel effect van deze investeringen op de meerjarenplanning van zowel gemeente– als OCMW bestuur moet evenwel nog verder worden bekeken.

Raadsleden Pletinck en De Smedt onthouden zich bij deze stemming omdat zij op de zitting van 17.12.2014 kozen voor een andere architect.

2. De dakgoot van het pand van de Hoogstraat 20 moet dringend herstelt worden . Zowel voor- als achteraan moet de oude zink vervangen worden, zo niet zou vocht het gebouw schade toebrengen. Gezien een begeleidende nota van de financieel directeur dat deze kost nog binnen het budget valt (2.930 euro ) werd dit unaniem goedgekeurd.

3. Lidmaatschap met Fonds Vrijetijdsparticipatie, deze bieden een vast aanbod met activiteiten aan democratische prijzen. Dit aanbod sluit perfect aan op de werking van het ‘ rap op stap ‘kantoor dat binnen onze sociale dienst werd opgericht. Samen met het feit dat het lidmaatschap volledig gratis is en het Fonds tussenkomt in de kosten van activiteiten, transportkosten, reservatiekosten etc. werd het unaniem goedgekeurd.

4. Aanpassing samenwerkingscontract Probis gezien de aanstelling op 1 september van een nieuwe directeur. De opdracht verandert van een management assistentie naar een coaching opdracht. De nieuwe directeur  wordt gedurende de maand september nog 3 dagen per week bijgestaan en in oktober en november nog 1 dag per week. Na en tussentijdse evaluatie wordt begin december al dan niet een vervolgtraject afgesproken. Niet minder onbelangrijk is het voorstel om toe te treden tot het Partnerplan Probis. Dit omvat een opvolgings– en optimalisatiesysteem ivm RIZIV inkomsten voor het WZC. Gezien een correcte invulling van deze gegevens van enorm belang zijn voor de inkomsten van het WZC EN DE AD INTERIM directeurs dit voldoende bewezen hebben wordt hierover positief gestemd. Er zit wel een serieus kostenplaatje aan vast (7.700 euro voor het 1ste jaar en 3.800 euro voor de 2 daaropvolgende jaren) maar de voorzitter bevestigde dat dit er dubbel en dik uitgehaald wordt. Tevens worden er interne opleidingen gegeven zodat het bevoegd personeel het ook onder de knie krijgt . Raadslid Pletinck vroeg wel om op regelmatige basis  (gezien de hoge kostprijs) een degelijke rapportage te krijgen, wat positief werd bevestigd door de voorzitter.

5. Opnamebeleid WZC en vastleggen richtlijnen. Mensen die opgenomen worden in een WZC krijgen een bepaalde zorg-code toebedeeld. Dit cijfer wordt bepaald door de zogenaamde CAT schaal. Mensen die weinig of geen zorg nodig hebben krijgen een code 0 of A, hoe hoger de zorggraad krijg je een B, C, Cd of D code. Hieraan hangen ook subsidies vast, broodnodige inkomsten voor het WZC en tevens een maatstaf voor het aantal personeelsleden. De gemiddelde zorggraad waar naar gestreefd werd was 70%, al enkele jaren geleden vastgelegd door de raad. Dit betekent 70 % van de populatie is sterk zorgbehoevend en 30 % is nog vrij zelfstandig. De laatste tijd zag men hier een zorggraad van 77 % wat ver boven onze norm ligt en zwaar is voor het voor handen zijnde personeel. Reden hiervoor is dat mensen pas als ze veel zorg nodig hebben de stap naar het rusthuis zetten . De meesten blijven liefst zo lang mogelijk in hun eigen omgeving. De kostprijs van een WZC is ook vaak een obstakel en dus wacht men tot het echt niet anders meer kan. Er bestaan 2 wachtlijsten momenteel, een lijst met zwaar zorgbehoevenden (prioritair ) en een lijst met mensen die zich preventief laten opschrijven . Deze laatsten worden aangeschreven als er plaats is in het WZC voor een A of 0 profiel om de zorggraad % in evenwicht te houden. Maar heel vaak zijn deze mensen niet bereid om de stap te zetten. Voorstel is nu om die 2de lijst (preventieve ) uit te zuiveren, d.w.z. de ondertussen overledenen te schrappen. Het zorggraad percentage wordt ook opgetrokken tot 75 %. In sommige instellingen bedraagt het al 82% wat zeer zwaar is voor het personeel. De datum van inschrijving blijft gehanteerd in de volgorde van opname, ook al weiger je een 1ste keer.

Probis had voorgesteld om niet-Hammenaren wiens mantelzorgers Hammenaren zijn, ook op te nemen, maar dit voorstel werd niet weerhouden. De voorrangsregel voor huidige en toekomstige Serviceflatsbewoners naar het WZC wordt eveneens behouden. Unanieme goedkeuring.

 

Verslag: Chris De Smedt

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is