Verslag OCMW raad 19 november 2015

Op 6 december 2015, over deze onderwerpen: Lokaal sociaal beleid - OCMW

Aanpassing voorontwerp Bloemenkorf

De zone Hospitaalstraat 20-22 wordt de site Bloemkorf genoemd en zal plaats bieden aan een nieuw kinderdagverblijf en 40 assistentiewoningen. We herinneren ons bij de keuze van het ontwerp dat de N-VA fractie de enige was die het advies van de beoordelingscommissie volgde en dat de andere partijen kozen voor het tweede geplaatste ontwerp van S3A.

Na gesprekken met AZ Nikolaas, Ruimte Vlaanderen en de brandweer werden de plannen ondertussen visueel grondig aangepast. Lijkt het niet wat meer op het tweede geplaatste ontwerp nu? De voornaamste wijziging betreft de inplanting van het gebouw: de huidige vleugel van het Fabiolaziekenhuis waarin op het gelijkvloers de revalidatie en op de 1e verdieping het Kinderdagverblijf Zonnebloem zijn ingericht, wordt afgebroken en op die plaats worden assistentiewoningen opgericht waarbij de gelijkvloerse verdieping wordt ingenomen voor gemeenschappelijke functies: cafetaria-ontmoetingsruimte, terras, commerciële ruimten (winkeltje, kapperssalon,…).

De niet subsidieerbare bouw van de assistentiewoningen gebeurt in eigen beheer of met medewerking van een externe partner.

Raadslid Marie-Christine De Smedt vraagt of de bouw gefaseerd zal verlopen waar negatief op geantwoord wordt. Als ze doorvraagt waar de kinderen van het kinderdagverblijf tijdens de werken moeten verblijven (de Zonnebloem wordt immers afgebroken), wordt de vraag ontweken dat dit zorgen voor later zijn.

Werking afdeling Klaproos in WZC Meulenbroek

Op 6 november kregen alle raadsleden van de afdeling Klaproos een mail waarin het ongenoegen geuit werd dat er de afgelopen maanden problematische situaties zijn aangaande de uurregelingen en dat men richting het eindejaar niet meer in staat is de tekorten verder op te vangen. Ook in de verdere dagen werd dit aangekaart.

De N-VA fractie, alsook die van de SP.A, vroegen meer duiding op de zitting wat duidelijk niet geapprecieerd werd door de voorzitter. Hij stelde dat deze vorm van communicatie geen goede zaak is en zorgt voor een negatief uithangbord om nieuwe medewerkers aan te trekken. Ook het personeel kreeg een veeg uit de pan: het is niet aan hen om problemen aan te kaarten bij de raadsleden en zij moeten respect hebben voor de hiërarchie. Blijkbaar durft men niet in eigen boezem kijken en de vraag te stellen waarom men niet terecht gaat bij de hiërarisch overste. Als medewerkers deze stap niet kunnen/willen/durven zetten, begrijpen wij dat zij elders een klankbord zoeken en is het de plicht van een bestuurslid hier een kritische vraag tot transparantie over te stellen.

Het is sinds de verhoging van de dagprijzen geleden dat er nog zo’n scherp contrast was tussen meerderheid en oppositie.

Het kan wel gezegd worden dat op de vijf vragen van raadslid Bruno Pletinck er uitgebreid geantwoord werd. We trachten het hier summier te houden:

Ligt personeelsaantal lager dan voorzien in de rebus?

Op sommige momenten wel op andere niet: indien de shiften vooraf goed gepland worden, kunnen de diensten met het huidige personeel voorzien worden. Het vraagt wat interne flexibiliteit om de uren rond te krijgen maar van een personeelstekort zou dus geen sprake zijn.

Waarom werden langdurige afwezigheden niet vervangen?

Dit werd gestipuleerd in de mail van de afdeling maar wordt ontkend: de afwezigheden zouden wel degelijk vervangen zijn. Er zou wel een probleem zijn met kortstondige zieken in de nachtdiensten waardoor er moest bijgesprongen worden. Wat in instellingen met ploegdiensten kan voorvallen.

Kunnen medewerkers hun verlof opnemen?

Opmerking was immers dat men aangevraagd verlof moest laten vallen. Hier is het antwoord minder concreet waarbij men stelt dat het resterend verlof op 31/12/15 gelijkaardig zal zijn met die van 31/12/2014. Aangezien de klaproos 2015 aanvatte met 242 uren vanuit 2014, zal dus het verlof niet opgenomen zijn. Aangezien er overdracht mogelijk is, is het de taak om afbouw van deze uren te realiseren in 2016.

Wat zijn de acties tot structurele oplossing de komende jaren?

Men zal starten met een project ‘flipper’: flexibel inzetbaar personeel om kortstondige zieken op te vangen;

Opmaak van nieuwe uurroulementen met specifieke aandacht voor opvang nachtdiensten over alle afdelingen heen;

Grotere controle: zo moeten de medewerkers 7 dagen verlof opnemen voor 1/6/16, wat in 2015 enkel maar op één afdeling het geval was;

Betere communicatie; top-down + bottom-up

Hoe wordt niet gespecifieerd.

Hoe is de situatie op de andere diensten?

Hier is het antwoord correct: verpleegkundigen zijn er tekort maar dit is globaal zo in de zorgsector. In deze situatie doen vele medewerkers hun best en spreekt men terecht de fierheid hierover uit. Een mannetje meer zou altijd leuk zijn maar is niet haalbaar in de praktijk.

Nog bij dit punt deelt de voorzitter mee dat het dagverzorgingscentrum Den Oever zijn deuren opent op 23 november met 3 bewoners in de hoop op een snel stijgend aantal.

Verslag Bruno Pletinck