Verslag gemeenteraad 28 oktober 2015

Op 5 november 2015, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Verslag van de Gemeenteraad van 28 oktober 2015

Bij de aanvang van de zitting namen alle raadsleden een minuut stilte in acht voor het overlijden van de vader van Raadslid Etienne De Prijcker.

2de wijziging  in het budget 2015

Fractievoorzitter  An Geerinck noemde het positief dat  bij deze budgetwijzing  meer motiveringen werden genoteerd. Er is met deze gevolg gegeven aan de opmerkingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur in het kader van de BBC-rapportering.

Zij stelde de vraag wat er eigenlijk gebeurt met de opbrengsten uit de saneringsbijdrage voor afvalwater ten bedrage van € 24 441. Van de besteding aan waterzuivering of onderhoud van het rioleringsstelsel zoals gevraagd in de omzendbrief van Minister Schauvliege is niets terug te vinden. De budgetten worden enkel overgedragen.

De Burgemeester en Schepen van Openbare Werken antwoordden dat Hamme goed voorzien is van riolering. Fractievoorzitter An Geerinck merkte op dat in verschillende straten nog riolering ontbreekt,  de bestaande rioleringen aan onderhoud toe zijn en nog enorm veel werk voor de boeg is voor de verplichte aanleg van gescheiden rioleringstelsels.

Aanstelling sanctionerende ambtenaar GAS

Fractievoorzitter An Geerinck stelde de vraag hoeveel ambtenaren momenteel al zijn aangesteld om de gemeentelijke administratieve sancties te onderzoeken en of nog een bijkomende aanstelling wordt voorbereid in het kader van behandeling van verkeersovertredingen. De tendens zet zich voort dat slechts bij 1/3 van de dossiers een boete wordt opgelegd. Er is geen sprake van een lik-op-stuk beleid maar een evolutie naar een administratief kluwen zoals justitie.

De burgemeester stelde dat voor de verkeersovertredingen nog geen bijkomende ambtenaar zal nodig zijn waarvoor de gemeente moet bijdragen in de kosten.

Intergem  - voorgestelde fusieoperatie

De N-VA raadsleden Jan De Graef en François Van den Broeck volgden de informatievergadering hieromtrent. Raadslid Jan De Graef bekloeg zich over het feit dat de gemeenteraden van de desbetreffende gemeentes geen inspraak hebben in de keuze van de privé-partner. Het gaat om een enorm kapitaal. Het is aan de burgemeester om als vertegenwoordiger van Hamme zijn volle verantwoordelijkheid te nemen.

EVA- VZW Gemeentelijke Sportcentra  - jaarrekening 2014

Raadslid Jan Laceur had in verband met de correctheid van de cijfers van de jaarrekening 2014 al meermaals opmerkingen gemaakt. Uit het verslag van de commissaris-revisor blijkt nu dat inderdaad een en ander niet snor zat bij de boekhouding van de sportcentra. Eindelijk kan de definitieve goedkeuring van de jaarrekening op de agenda van de algemene vergadering geplaatst worden.

EVA-VZW Ondernemend Hamme – jaarrekening 2014

Ook bij deze EVA-vzw rijzen nog problemen bij de boekhouding en de jaarrekening volgens de te volgen methode. Raadslid Jan De Graef pleitte ervoor dat het boekhoudkundig probleem in verband met de kadocheques zo vlug mogelijk zou worden bijgesteld.

Flandriencross

Het opgestelde nood- en interventieplan bij de inrichting van de 2de editie van de Flandriencross is een indrukwekkend  en een goed uitgewerkt instrument en kon op onze goedkeuring rekenen.

Raadslid François Van den Broeck uitte wel bedenkingen bij het politiereglement op het schenken van dranken in glazen recipiënten tijdens de cross. Vorig jaar zorgde dit voor veel onduidelijkheid bij de horeca-uitbaters en werden deze veel te laat ingelicht om de nodige maatregelen te kunnen treffen.

De burgemeester beaamde de problemen en beloofde alles in het werk stellen om de communicatie te verbeteren.

N-VA vond overigens nog dat parkeren in de voetgangerszone moet geweerd worden.

Stedenbouwkundige verordening kleinschalige windturbines

Deze verordening werd na bespreking voor advies in de Gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Ordening (Gecoro) aan de gemeenteraad voorgelegd. Het gaat om windturbines met een ashoogte van maximaal 15 m. Raadslid François Van den Broeck had bedenkingen bij de opgelegde voorwaarden in landelijke gebieden en bij zonevreemde woningen. De geformuleerde stellingen zijn volgens hem voor verschillende interpretaties vatbaar.

De Schepen schetste de noodzaak aan een reglement en stelde dat vele gemeenten de  voorbeeldige verordening van Hamme zullen overnemen maar gaf geen direct antwoord op de geformuleerde vragen.

N-VA kon deze verordening niet goedkeuren gezien de nog grote onduidelijkheid bij sommige gestelde voorwaarden onder het desbetreffende artikel 5.

Onteigeningsplan RUP Zogge – recreatiegebied

Dit onteigeningsplan was al eerder ingediend maar werd tengevolge een mededeling van het Agentschap van Binnenlands Bestuur terug aan de agenda geplaatst. Een aantal juridische bezwaren en tekortkomingen zijn gerezen en de hele procedure moest worden heropgestart.

Het College van Burgemeester en Schepenen deed dit af als een bagatel maar er werden na het openbaar onderzoek opnieuw bezwaarschriften ingediend.

Fractievoorzitter An Geerinck bekritiseerde nogmaals de uitbreiding van de recreatiezone en  blijft bij het feit dat geen verplichte perceelscompensatie voor het herbevestigd argrarisch gebied (HAG) is doorgevoerd.

Gemeente met een hart

Dit punt werd aan de agenda geplaatst door raadslid Lotte Peeters. Op de Gemeenteraad van april 2014 stelde raadslid Lotte Peeters voor aan het College van Burgemeester en Schepenen zich te engageren om het label “Gemeente met een hart” te behalen. De burgemeester had dit voorstel positief onthaald.

Naar aanleiding van de uitnodiging van de Rode Kruisafdeling Hamme tot de sessie voor bloedafnames  op 13 november polste zij naar de stand van zaken en of de aanvraag wel degelijk was ingediend.

De burgemeester bevestigde zijn contacten met de hoofdzetel van het Rode Kruis en de goede samenwerking met de afdeling Hamme. Er zal aan alle voorwaarden worden voldaan om het label binnen te halen.

Lotte Peeters en An Geerinck