Verslag gemeenteraad 26 oktober 2016

Op 26 oktober 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Budgetwijziging 2 in de gemeenteboekhouding

De Schepen van Financiën geeft enige toelichting over verschuivingen van kredieten die geen twijfel toelaten, o.a. krediet voor de herstelling van daken in het CC Jan Tervaert t.b.v. 18 500 Euro, de dansvloer in sporthal Meulenbroek voor de Academie met een totaal budget van  17 828 Euro.

N-VA Fractievoorzitter An Geerinck stelt de vraag naar de voorziene kredieten van  124 000 Euro voor de aankoop van een nieuwe ziekenwagen. Uit de documenten blijkt dat de ziekenwagen niet wordt gekocht. Het leek de laatste jaren een welles-nietes spel rond deze aankoop. De Burgemeester spreekt dit tegen en verzekert dat alles wordt gedaan om de ambulancedienst in Hamme te behouden. Er zal eveneens een apart statuut voor het personeel worden uitgedokterd zo dit niet in de algemene Hulpverleningszone Oost moet worden opgenomen. N-VA is dit standpunt genegen en stemt in met het investeringsbedrag voor hulpverlening.

PPS culturele campus en ontwikkeling Marktplein

Er wordt gevraagd om een selectieleidraad goed te keuren om een ontwerper aan te stellen. Voorafgaand aan de gemeenteraad werd hierover info gegeven op een Raadscommissie.

Fractievoorzitter An Geerinck verwoordt dat de raadsleden wegwijs zijn gemaakt in het vakjargon van een PPS-opdracht, het aantal  partijen dat betrokken is bij een masterplan maar een duidelijke wens wat het Hamse centrum met culturele campus wil uitstralen hebben we niet gevonden. De selectieleidraad geeft enkel zicht op het totaal programma en de omvang van het ganse project.

Er is maar 1 voorwaarde gesteld, nl. het behoud van de gevels van de Academie voor Beeldende Kunst en de winterkapel ertegenaan.

Het is duidelijk dat de kostprijs het belangrijkste criterium is om het plan uit te voeren, niet de architectuur en/of de gebruiksvriendelijkheid. Raadslid Jan De Graef merkt op dat geen raming van de kosten is bijgevoegd, nochtans een verplicht onderdeel van de leidraad. Fractievoorzitter An Geerinck dringt aan op een financieel plan maar de meerderheid blijft hierover uiterst vaag.

N-VA stelt zich bij deze centrumontwikkeling vragen over de omgevingswerken. Er wordt 8 300 m² omgeving werken voorzien maar daarbij is geen sprake van enige m² groenaanleg.

De functie van de winterkapel is nog niet duidelijk. Men spreekt over ontmoetingsruimte, maar is dit binnen de Academie of wordt het horeca ?

Volgens de plannen verdwijnt de huidige markt en wordt dit een straat tussen 80 wooneenheden zijnde appartementsgebouwen en commerciële ruimtes. N-VA vindt dit geen centrumontwikkeling maar centruminwikkeling. Het is zonder meer duidelijk dat de CD&V/VLD coalitie van Hamme meer en meer verstedelijking wil om het statuut van Hamme om te vormen van buitengemeente naar klein stedelijk gebied. De woonbehoeftenstudie naar aanleiding van de herziening van het Ruimtelijk Structuurplan heeft nochtans uitgewezen dat geen grote woningnood te verwachten valt.

Om een levend centrum te creëren maakt men beter de keuze om zoveel mogelijk kinderen in en rond een goed  uitgeruste academie en bib te laten bewegen. Dat steekt bruis in een centrum in tegenstelling tot appartementsblokken die doorgaans weinig teken van leven geven.

Een marktplein, voldoende ruim voor evenementen en omgeven met enkele fraaie gebouwen en groen, horeca en eenvoudig bovengronds parkeren is de dag van vandaag aantrekkelijker voor bezoekers dan nieuwe commerciële ruimtes stelt N-VA.

De gevraagde oppervlakte voor de Academie vanwege directie en personeel bedroeg 3 196 m². Inmiddels is deze verminderd tot 2 200 m², een inkrimping van maar liefst 1/3.

Fractievoorzitter An Geerinck stelt de vraag of deze Academie nog ooit uitbreidingsmogelijkheden zal hebben of al op voorhand gedoemd is om opnieuw te versnipperen. N-VA wil een culturele campus waar bibliotheek en academie voor muziek, woord , dans en beeldende kunst voor kinderen samen ondergebracht zijn.

De Schepen van cultuur heeft inspraak en inbreng van de cultuurraad totaal verwaarloosd. N-VA drong erop aan de adviesraden te betrekken bij de beoordeling van de ontwerpen. De burgemeester beloofde alsnog enkele stappen te zullen ondernemen in samenspraak met de culturele sector.

Na een uur debatteren werd de selectieleidraad meerderheid tegen minderheid gestemd. N-VA liet volgende motivatie optekenen.

1.  We staan positief tegenover het feit dat de infrastructuur van de Academie en bibliotheek eindelijk aandacht krijgen maar staan niet achter de aanpak in een  PPS-verhaal met het verdwijnen van de markt, de aanleg van een ondergrondse parking en 80 wooneenheden.Wij blijven bij het standpunt een culturele campus te realiseren door het renoveren van de bestaande Academie verweven met nieuwbouw en  de restauratie van de winterkapel volgens de klassieke procedure overheidsopdrachten.

2. De raming der werken ontbreekt

Bijkomende lening gemeente/HIM

Opnieuw werd een lening vanwege de gemeente aan de Hamse Investeringsmaatschappij ter goedkeuring voorgelegd. Het betreft een bedrag van 4 890 000  Euro, renteloos en lopende tot het jaar 2052 voor de ondergrondse parking in de Nieuwstraat.

NVA Raadslid Jan de Graef kaartte de bestuurlijke gang van zaken aan. Er worden leningen door het College toegestaan die niet eens door de Raad van Bestuur van HIM zijn gevraagd.  Onbehoorlijk bestuur is dit !

Erfpacht brugwachtershuisje

Er zou voor gebruik van het brugwachtershuisje aan de Mirasite een erfpachtovereenkomst worden afgesloten tussen het gemeentebestuur Hamme en Waterwegen en Zeekanaal voor een periode van 75 jaar.

Raadslid François Van den Broeck vindt deze overeenkomst en de akte aannemelijk maar hekelde het feit dat het College van Burgemeester en Schepenen nog steeds geen doel voor ogen heeft voor het brugwachtershuisje. Op vlak van toerisme wordt hierover al jaar en dag nagedacht maar een haalbaar plan bestaat nog niet. De schepen van milieu wordt aangespoord hier wat aan te doen.

Flandriencross : verbod op schenken van dranken in glazen recipiënten

Op zondag 27 november zal de Flandriencross Hamme opnieuw op de kaart zetten. Voor dergelijk evenement zijn gepaste veiligheidsmaatregelen noodzakelijk, daar bestaat geen twijfel over.

Het schenken van dranken in glazen recipiënten zal opnieuw verboden worden binnen een perimeter die bepaald is in samenspraak met NV Golazo Sports., nl. vanaf het kruispunt Nieuwstraat tot aan en met inbegrip van het Marktplein en met inbegrip van de Kerkstraat.

Eveneens het kruispunt Meulenbroekstraat tot aan het Kaaiplein, de dijk naar Hamveer, Roodkruisstraat en Biezestraat  tot aan het kruispunt met N41.

NVA-Raadslid François Van den Broeck heeft al meerdere edities vastgesteld dat dit verbod niet door iedereen wordt gerespecteerd en vroeg de burgemeester strenger op te treden. Rond de VIP-tent worden immers dranken in glazen geschonken wat wrevel bij de horeca-uitbaters kan opwekken.

Volgens de burgemeester weten de horeca-uitbaters exact wat hen te doen staat en stelt zich verder geen groot probleem. N-VA wenst met een reglement dat meet met 2 maten en 2 gewichten, niet meer in te stemmen.

Label “Gemeente met een hart”

Op de GR van april 2014 lanceerde N-VA Raadslid Lotte Peeters het voorstel aan het College van Burgemeester en Schepenen om zich te engageren om het label  “gemeente met een hart” te behalen. Dit voorstel werd door de hele gemeenterad positief onthaald.

Op de GR van 28/10/2015 bevestigde de burgemeester zijn contact met de hoofdzetel van het Rode Kruis Vlaanderen die de labels toekent. Hamme zou aan alle voorwaarden kunnen voldoen om het label te halen.

Inmiddels is een jaar verstreken en raadslid Lotte Peeters peilde naar de stand van zaken. De burgemeester wist te melden dat na de beide sessies voor bloedafnames in de maand november de definitieve beslissing valt.  Volgens de verwachtingen van de voorzitter van Rode Kruis Hamme zal het lukken om het label te behalen !

Kermis marktplein

N-VA Raadslid François Van den Broeck bracht een extra punt aan de agenda ivm het verminderde aantal foorkramers op de kermis op het marktplein. Uit gesprekken met meerdere kramers kwam naar voor dat het te betalen standgeld in Hamme hoog oploopt.

Hij vroeg het College van Burgemeester en Schepenen om dit verder te onderzoeken en gepaste maatregelen te nemen om deze negatieve trend om te buigen.

De dienst markten en foren liet na onderzoek weten dat een belangrijke vaste foorkramer de jongste kermis niet was opgedaagd wegens omstandigheden maar zeker niet afhaakt. De schepen beaamde het feit dat het aantal foor- en marktkramers gevoelig daalt over het ganse land. Het is een sector die het moeilijk krijgt om te overleven. Hij zal alles in het werk stellen om de naam van Hamme als “kermisgemeente” hoog te houden.

Pastorie Moerzeke

Uit recente briefwisseling van de dienst Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed met de gemeente Hamme blijkt dat een aantal verdwenen erfgoedelementen in de voormalige pastorietuin te Moerzeke moeten hersteld worden, nl. de serre, paviljoen, buxusbeplantingen en de tuinmuur. De Dienst RWO geeft terzake een aantal richtlijnen mee.

De N-VA Raadsleden François Van den Broeck en Jan Laceur wensten van het College te vernemen hoe de herstelling zal aangepakt worden. De Schepen van Cultuur en Ruimtelijke Ordening gaf aan hierover gesprekken te voeren met het PITO of Provinciaal Instituut voor Technisch Onderwijs in Hamme om dit te kaderen in een project.

Zal door ons aandachtig worden gevolgd.

Voor verslag,  Lotte Peeters en An Geerinck

Problematiek pastorie MoerzekeRaadslid François Van den Broeck

Volgens RWO (Ruimtelijke ordening, woonbeleid, onroerend erfgoed) dienen een aantal elementen in de voormalige pastoriestuin hersteld te worden. RWO geeft inzake een aantal richtlijnen mee.

Wat betreft de afgebroken serre:

-   Er dient een nieuwe serre geplaatst te worden.

Wat betreft het verdwenen paviljoen:

-   Er dient een nieuw paviljoen opgericht te worden.

Wat betreft de tuin:

-   De buxus beplantingen die grotendeels zijn verdwenen dienen terug, in hetzelfde patroon, vervolledigd te worden.

Wat betreft de tuinmuur:

-   Deze dient met de passende materialen en technieken hersteld te worden.

Op welke manier zal het College van Burgemeester en Schepenen aan deze eisen voldoen ?