Verslag gemeenteraad 25 november 2015

Op 8 december 2015, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Verslag van de Gemeenteraad van 25 november 2015

Aanvang van de zitting

Deze gemeenteraad begon met een minuut stilte als gebaar van respect voor alle slachtoffers van de afschuwelijke terreurdaden.

De raadsvoorzitter deelde eveneens aan het begin van de zitting mede dat het agendapunt 10 ivm de borgstelling voor een krediet door HIM van de agenda wordt genomen. N-VA fractievoorzitter An vraagt de reden hiervan. N-VA had diezelfde namiddag  nog een amendement ingediend om mogelijks foutief gebruik van kredieten uit te sluiten. Is dit toeval ?

Volgens de raadsvoorzitter had de Raad van Bestuur van HIM dit punt zelf nog niet goedgekeurd alvorens het aan de gemeenteraad werd voorgelegd. Wordt vervolgd ..

Bijzondere Algemene Vergadering VERKO – goedkeuring agenda

An Geerinck merkte op dat ivm de huisvuilophaling door Verko het moment is aangebroken om de overgangsmaatregel  van de bruine huisvuilzak met de rode sticker te evalueren. De N-VA fractie had er immers op aangedrongen deze te laten doorlopen tot einde 2016 ipv einde 2015. De gele huisvuilzak is een jaar in omloop maar nog vele gezinnen hebben hun voorraad bruine huisvuilzakken  niet opgebruikt. De burgemeester beloofde een antwoord te hebben op de gemeenteraad van december.

Toetreding Burgemeestersconvenant voor lokale duurzame energie

Door het Burgemeesterconvenant te ondertekenen stapt Hamme mee in de belofte om tegen 2020 de CO2 uitstoot op haar grondgebied te verminderen met 20 %.  N-VA staat zeer positief tegenover dit engagement.

Jan Laceur  peilde naar de reden waarom het College van Burgemeester en Schepenen bijna 3 jaren lang heeft getwijfeld om dit te ondersteunen. Met welke actieplannen en welk budget wil men het doel bereiken ? Het opstellen van een haalbaar klimaatplan vormt een immense uitdaging en zal nog geruime tijd in beslag nemen. De kans dat Hamme hierdoor achterop hinkt is reëel.

De burgemeester geeft als reden dat het niet correct zou zijn iets vroeg te ondertekenen waarvan achteraf blijkt dat het niet kon waargemaakt worden. Nu is de meerderheid er zich van bewust dat de doelstellingen zullen behaald worden.

De Schepen van milieu gaf een samenvatting van wat het Burgemeesterconvenant precies inhoudt maar grootse plannen of maatregelen kwamen niet op tafel. Wat de gemeente reeds ondernam als acties zoals  “Met belgerinkel naar de winkel” en “mijn korte ritten” heeft weinig of geen invloed op de CO2 uitstoot.

N-VA Raadslid François Van den Broeck beklemtoonde de voorbeeldfunctie van het gemeentebestuur. De gemeente belooft financiële tussenkomst bij investeringen in  milieumaatregelen zoals de aanleg van groendaken en de opvang van zonne-energie  maar laat zelf na deze te  installeren op geschikte gemeentelijke gebouwen.

De Schepen van welzijn antwoordde dat bij de nieuwbouw van het WZC in het Meulenbroek en de woningen op het Varkensmarktje geïnvesteerd wordt in dubbel isolerende beglazing volgens de huidige normen en voorschriften. Andere extra voorzieningen zijn niet genomen.

Renovatie betegeling zwembad

Zowel de schepen van sport als de schepen van openbare werken geven toelichting bij dit punt. Dit toont de belangrijkheid ervan aan. Ook N-VA vindt het openluchtzwembad nog steeds een recreatieve en sportieve troef. Jan De Graef formuleert enkele kritische bemerkingen en voorstellen tot verbetering.

Er zal 400 000 € budget worden voorzien. Is dit wel voldoende voor een zwembad dat 30 jaar in gebruik is ? Mogen we ons in de komende jaren aan nog meer gebreken op vlak van hygiëne en veiligheid verwachten ? Volgens Jan De Graef is het opportuun een onderhoudscontract af te sluiten met een professionele firma. Daarbij kan een termijn afgedwongen worden om het zwembad op tijd en stond klaar te hebben.

De schepenen geven als antwoord dat er de komende jaren weinig zal veranderen. Een extern onderhoudscontract is onnodig gezien de eigen gemeentediensten het werk goed aankunnen.

Onderhoud en reinigingswerken waterlopen 3de categorie

De diverse polderbesturen hebben hun budgetten ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd. François Van den Broeck vind het vrij onoverzichtelijk en stelt vast dat het bij één van de polders al drie jaren om hetzelfde bedrag gaat. Hoe gebeurt de toewijzing van de werken en wat gebeurt er precies met de polderbelasting die de Hamse burger betaalt ?

De burgemeester is wat de autonome werking van de polderbesturen betreft steeds karig met informatie en stelt dat alles in het werk wordt gesteld om Hamme “droog” te houden. Het budget van 150 000 euro werd unaniem goedgekeurd.

Vluchtelingencrisis

Vanuit de VB-fractie  werd een vraag toegevoegd aan de agenda ivm de huidige vluchtelingencrisis. De schepen van welzijn gaf een omstandig antwoord over het lokaal opvanginitiatief. Het gemeentebestuur heeft de intentie om 20 vluchtelingen op te vangen gespreid over 7 woningen.

An Geerinck ging hier verder op in en stelde de vraag in hoeverre de gemeentelijke politie weet heeft van hun achtergrond. Wordt uit veiligheidsoverwegingen strikte opvolging verzekerd ? De burgemeester wees erop dat grondige screening enkel gebeurt door Fedasil alvorens ze worden doorgestuurd naar opvangplaatsen.

Compenserende bebossing

Op 30 september ontving het College van Burgemeester en Schepenen vanwege het Agentschap Natuur en Bos een aanmanende brief voor herbebossing. Het betreft compensatie voor ontbossing die een paar jaren geleden plaatsvond voor de bouw van het JC Den Appel.

François Van den Broeck plaatste dit punt aan de agenda en stelde de vraag waarom binnen de gestelde termijn van 2 jaren niets werd ondernomen. Hij lanceerde op de gemeenteraad al meermaals voorstellen om gebruik te maken van het boscompensatiefonds.

De schepen van milieu zocht de reden in de keuze van de jeugd die resoluut koos voor open ruimte ipv bos. Hij beloofde een terrein te bebossen dat in oppervlakte dubbel zo groot zal zijn.

Verzoekschrift bewoners Theet

Vanuit de buurt Spurt/Theet waar het College van burgemeester en schepenen een uitbreiding van het industrieterrein Zwaarveld heeft gepland kwam het verzoek om op de gemeenteraad de beslissing te horen die de Bestendige Deputatie hierover had genomen.

De schepen van ruimtelijke ordening las formeel deze beslissing voor. Het is duidelijk dat de geplande inname van 17 ha open ruimte voor een regionaal bedrijventerrein niet doorgaat. Ook het opstellen van een ruimtelijk uitvoeringsplan of RUP voor een lokaal bedrijventerrein van 5 ha maakt geen kans.

Enig verder debat daarover werd door de Raadsvoorzitter niet toegestaan.

Voor verslag,

Lotte Peeters en An Geerinck