Verslag gemeenteraad 25 januari 2017

Op 25 januari 2017, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

OCMW

Een gemeenteraad met 16 agendapunten. Jaarlijks weerkerend op de raad van januari is de aktename van de aanpassing van de meerjarenplanning 2014-2019 van het OCMW en het budget voor het inmiddels gestarte werkjaar. De voorzitter van het OCMW tevens  schepen van Welzijn geeft hierover toelichting.

Op de site Hospitaalstraat en De Bloemkorf zal men toch de bouwplannen realiseren voor een nieuw kinderdagverblijf en 40 assistentiewoningen maar uitsluitend voor verhuur dit in tegenstelling tot de oorspronkelijke bedoeling van het OCMW-bestuur. Er worden 28 woningen met 1 slaapkamer gebouwd en 12 met 2 slaapkamers. Eind februari, begin maart zullen de nodige vergunningen  bekomen zijn. Men gaat ervan uit dat de verhuis in 2018 kan plaatsvinden.

N-VA fractievoorzitter An Geerinck stond stil  bij het feit dat de bezettingsgraad in het kinderdagverblijf al verschillende jaren ver onder de norm van 80 % blijft en vroeg welke maatregelen er concreet zullen genomen worden om dit percentage te verhogen.

De voorzitter antwoordde dat het moeilijk is om de aanwezigheden met gepaste maatregelen te verbeteren. Positief is het feit dat de controlerende instantie eveneens rekening houdt met de planning. Dan scoort de bezettingsgraad redelijker.

Raadslid An Geerinck benadrukte nogmaals dat N-VA positief staat tegenover de uitbreiding en de nieuwe inrichting  van de zorgsite in de Hospitaalstraat. Enkel de verhuis van de OCMW-administratie naar het nieuwe administratief centrum in de Nieuwstraat is ons een doorn in het oog. Huisvesting voor de administratieve OCMW-diensten op dezelfde plek  zou deze welzijnssite pas volledig maken.

Ronde van Vlaanderen

Voor de doortocht van de recreatieve Ronde van Vlaanderen cyclo op 1 april werd een interlokale vereniging opgericht onder verschillende doortochtgemeenten en een convenant afgesloten met organisator N.V. Golazo Sports.

Hamme is in dit bovenlokaal samenwerkingsverband wisselend lid. Tevens werd  een politieverordening met betrekking tot de veiligheid op het parcours en de randactiviteiten goedgekeurd. N-VA stemde in met deze beide maatregelen.

N-VA is enthousiast dat deze Vlaamse hoogdag gezellig en volks kan worden gevierd in het centrum van Hamme en Hamme-Zogge. Een typisch Vlaamse koerssfeer zoals enkel de Ronde van Vlaanderen die kan maken.

N-VA raadslid François Van den Broeck stelde nog enkele bijkomende vragen over het VIP-arrangement in de Vlaamse Ardennen en de mogelijkheid voor Hammenaren om hieraan deel te nemen. De burgemeester antwoordde dat dit geen initiatief is van het Schepencollege maar van de organisatie “Flanders Classic”. Mogelijkheden en wijze van inschrijven zullen ten gepaste tijde nog algemeen bekend gemaakt worden.

Raadslid François Van den Broeck maakte nog melding van het aanbod van Canvas om een promotiefilm van Hamme te maken en te tonen. Canvas biedt 2 keuzemogelijkheden met een kostprijs van  € 5 000 ofwel € 10 000. De burgemeester antwoordde dat op het aanbod niet zal worden ingegaan. N-VA vond dit de juiste beslissing.

RUP BIEZESTRAAT

De schepen van ruimtelijke ordening gaf een korte toelichting over de geplande uitbreiding van de lokale handelszone Biezestraat. De uitbreiding zal gebeuren op 4 resterende percelen gelegen achter de huidige gebouwen van Aldi  en doe-het-zelf zaak Hubo.

N-VA fractievoorzitter An Geerinck spreekt zich positief uit over de wijziging op het vlak van inrichting van parkeerruimtes en een gecentraliseerde op- en afrit van de diverse handelszaken aan de Biezestraat. Vrachtverkeer voor bevoorrading zou achter de handelspanden via de Drapstraat naar het kruispunt met de Biezestraat worden geleid. N-VA vindt dat dit kruispunt een ingrijpende herinrichting zal vragen. Dit kan voor advies aan de verkeersraad worden voorgelegd.

Bij een RUP (ruimtelijk uitvoeringsplan) dienen diverse instanties met betrekking tot ruimtelijke ordening  te worden geraadpleegd. Verschillende instanties hebben positief geadviseerd. Opmerkelijk was het antwoord van Ruimte Vlaanderen dat stelt dat een akkoord nodig is van Aquafin ivm de in te nemen percelen.

Momenteel zijn de betrokken percelen ingekleurd als zone voor gemeenschapsvoorzieningen en openbaar nut. Het is o.i. logisch dat een  waterzuiveringsuitbreiding in deze zone voorrang zou genieten. In het ganse dossier was echter geen standpunt van Aquafin aanwezig. N-VA vroeg hierover meer duidelijkheid maar die kwam er vooralsnog niet.

Oplaadpunt elektrische wagens

N-VA Raadslid François Van den Broeck stelde een extra punt aan de agenda ivm toekomstige elektrische oplaadpunten.

Wie in Hamme met de elektrische fiets toert heeft enkele mogelijkheden om via een oplaadpunt de batterij weer op te laden. N-VA verwacht alleszins dat voor fietstoeristen in de nabije toekomst ter hoogte van het brugwachtershuisje en Mirabrug nog een extra oplaadpunt zal geïnstalleerd worden.

Maar voor elektrische wagens is het nog vruchteloos zoeken. Nochtans past elektrisch rijden perfect in het burgemeestersconvenant dat ook het gemeentebestuur van Hamme heeft onderschreven ter vermindering van de CO2-uitstoot. Meer en meer elektrische wagens zullen in het straatbeeld verschijnen en N-VA vraagt zich af wanneer en waar oplaadpunten zullen worden voorzien.

De schepen van openbare werken stelde dat hiervan werk wordt gemaakt in samenwerking met Eandis. Studies wijzen uit dat in Hamme 7 laadpunten gewenst zijn. De plaatsing zal in fasen gebeuren  maar Markt en Kaaiplein behoren reeds tot de meest geschikt bevonden locaties.

Lotte Peeters en An Geerinck