Verslag gemeenteraad 24 mei 2017

Op 1 juni 2017, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Voorafgaand aan de gemeenteraad was er een buitengewoon moment voor de N-VA-fractie. Marie-Jeanne De Clercq legde de eed af als OCMW-mandataris om te zetelen in de OCMW-Raad in opvolging van Bruno Pletinck. Een plechtigheid met een korte receptie in aanwezigheid van gemeenteraadsvoorzitter, OCMW-voorzitter, burgemeester, gemeente- en OCMW-secretaris. We wensen Marie-Jeanne alle succes toe.

• Intergemeentelijke samenwerkingen  TMVW-TMVS-FINGEM

Alvorens de intergemeentelijke samenwerkingen hun jaarlijkse Algemene Vergaderingen houden is het de bedoeling dat de gemeenteraadsleden van de deelhebbende gemeenten de jaarrekening 2016, de agenda’s en diverse andere documenten nazien en evt. opmerkingen formuleren.

N-VA raadslid Jan Laceur stelde vast dat verschillende belangrijke documenten, oa. de jaarrekeningen ontbraken en dat tot dusver geen beoordeling van de cijfers kon worden gegeven. Gezien dit geen eenmalig feit was en de administraties van deze Intercommunales wél een kant en klaar gemeenteraadsbesluit kunnen voorschotelen maar geen gedetailleerde documenten, kon N-VA al deze zaken niet goedkeuren.

De gemeenteraadsvoorzitter, burgemeester en betrokken schepen zullen een schrijven richten aan de betrokken intercommunales om in de toekomst correcter te zijn met hun verplichte informatie aan de gemeenteraad.

• Ambulancedienst Hamme – Omvorming naar EVA-vzw

De ambulancedienst gaat in Hamme opnieuw een eigen leven leiden. De Hulpverleningszone  Oost zijnde de fusie van de brandweerdiensten van de omliggende gemeenten, heeft zich akkoord verklaard om deze dienst terug aan Hamme te geven.

N-VA vindt dit een goede zaak maar had enkele kritische vragen en bemerkingen. N-VA raadslid Jan De Graef  interpelleerde het College van Burgemeester en Schepenen omtrent de uitbating van deze permanente dienst : werd voldoende onderzoek gedaan naar andere mogelijkheden zoals privé-uitbating of een concessie? Wie is verantwoordelijk voor tewerkstelling van ambulanciers en administratie? Waar is de standplaats en op welke datum zal de dienst van start gaan? Komt een deel van het afgestane budget aan de Zone terug naar de gemeente ?

De Burgemeester antwoordde dat alles perfect geregeld wordt via de oprichting van een extern verzelfstandigd agentschap of EVA, vzw. De Huisartsenkring en Rode Kruis Hamme zijn partner in deze vereniging. De standplaats wordt opnieuw de brandweerkazerne waar het personeel kan inslapen en een deel van het budget zou terugvloeien naar de gemeentekas. Personeelsbeheer en administratie blijven taken van het gemeentebestuur. Hopelijk verloopt alles vlot maar een exacte datum kon nog niet worden vooropgesteld.

N-VA fractieleider An Geerinck plaatste kanttekeningen bij de EVA vzw en haar statuten, o.a. het stemrecht van de verschillende partners binnen de vzw. Het is zo dat naast Huisartsenkring en Rode Kruis alle politieke fracties zullen vertegenwoordigd zijn in de vzw. maar zonder persoonlijk stemrecht. De meerderheid van de stemmen berust automatisch in de handen van de voorzitter-burgemeester.

Bij de stemming verklaarde N-VA zich voorstander van een autonome Hamse dienst voor ziekenvervoer maar schaarde zich niet achter de ontwerpstatuten voor de vzw.

• Planologisch attest Concresco

Op de gemeenteraad van juni 2016 werd de uitbreiding van het bedrijf voor de 1ste maal besproken en door de meerderheid goed bevonden voor aflevering van een planologisch attest. De overheid “Ruimte Vlaanderen” tekende echter beroep aan tegen deze beslissing. Daarop diende de gemeenteraad de genomen beslissing in te trekken. Ook de instantie “Landbouw en Visserij” gaf een negatief advies gezien de uitbreiding zou doorgevoerd worden op een perceel van 8 800 m² in een HAG-zone of Herbevestigd Agrarisch Gebied. N-VA deelt de visie van deze beide instanties.

N-VA Raadslid François Van den Broeck  stond stil bij het feit dat bij dergelijke inname van HAG ten voordele van industrie een compensatiegebied moet worden gezocht  voor agrarische doelen. Het Schepencollege heeft al meermaals deze intentie aangehaald maar nog steeds geen concreet stappenplan uitgewerkt. N-VA wil hier meer vooruitgang zien.

Om het bedrijf toch in beperkte mate uit te breiden werd een aanpassing doorgevoerd. N-VA- fractievoorzitter An Geerinck herhaaalde dat de aanpassing evenzeer het gewestplan wijzigt en daarmee niet op onze goedkeuring kan rekenen.

• Park Kerkwijck : kruidentuin

N-VA raadslid François Van den Broeck liet dit punt aan de agenda plaatsen om de problematiek van het verdwijnen van de kruidentuin in het park Kerkwijck aan te kaarten.

Stelselmatig worden kruiden meegenomen en verschillende soorten uitgeroeid waardoor de authentieke kruidentuin verloren is gegaan. Nochtans wordt deze in de toeristische folders over Hamme sterk gepromoot als bezienswaardig. Raadslid François Van den Broeck stelde de vraag om hier aandacht aan te besteden en de kruidentuin opnieuw aan te leggen volgens het oorspronkelijk plan. Er is regelmatig politiecontrole in het park maar een camera in het park zou geen overbodige luxe zijn.

De Schepen van Toerisme en Milieu stelde dat dit geen alleenstaand feit betreft, ook op begraafplaatsen verdwijnen aanplantingen. Vorig jaar werden de kruiden in het park nog aangevuld. Het is niet wenselijk de kruidentuin op dezelfde wijze heraan te leggen en camera’s in het park komen er in geen geval. Alles begint bij burgerzin, aldus de schepen.

Voor verslag,

Lotte Peeters en An Geerinck