Verslag gemeenteraad 23 november 2016

Op 23 november 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Een gemeenteraad met 18 punten + 3 aanvullende punten van de oppositie. Volgende aangelegenheden kregen onze extra aandacht :

Intergemeentelijke samenwerking FINGEM.

Fingem houdt haar Bijzondere Algemene Vergadering op 12 december ek. N-VA Raadslid Jan Laceur stelde vragen omtrent de kapitaalverhoging die onze gemeente gaat doen en de uitbetaling van dividenden. De burgemeester antwoordde dat de financiële weerslag zal te merken zijn in de 3de budgetwijzing die in december ter goedkeuring zal voorgelegd worden.

Op termijn zal deze verhoging een nuloperatie zijn.

Kerkfabriek Sint Pietersbanden : wijziging meerjarenplanning, budgetwijzing 2016 en budget 2017

De Schepen van Financiën geeft toelichting bij de budgetten en de gevraagde verhogingen. Aanvankelijk riep de CD&V/VLD meerderheid op de financiële planningen niet goed te keuren. Tijdens deze zitting werd de situatie nog gewijzigd en werd gevraagd de budgetten aan te passen.

N-VA fractievoorzitter An Geerinck vindt het normaal dat het gelijkheidsbeginsel voor de kerkfabrieken wordt toegepast maar drong anderzijds aan op een getekende overeenkomst i.v.m. de terugbetaling door het gemeentebestuur van energiekosten voor gebruik van de Sint-Pieterskerk door de gemeentelijke muziekacademie. Al jaren is een overeenkomst in de maak maar het definitief akkoord blijft uit terwijl het verbruik exact kan worden gemonitord en doorgerekend. We hebben stellig de indruk dat het College moedwillig uitstelt ….. maar

uiteraard wordt dit door de burgemeester tegengesproken.

EVA-Toerisme Hamme  : Algemene Vergadering en budget 2017

N-VA  Raadslid François Van den Broeck zocht In het budget 2017 tevergeefs naar  het lidgeld dat  Hamme verschuldigd is in de intergemeentelijke groep “Schelde Sterk Merk”, ten bedrage van 2 750 Euro.

De Schepen van Toerisme verklaart dat het om een toetredingsbijdrage gaat  en deze in het algemene gemeentebudget is opgenomen. Men catalogeert dit dus niet specifiek voor toerisme.

Convenant met archeologisch museum Van Bogaert-Wauters

De schepen van cultuur geeft een uitgebreide inleiding over de totstandkoming van deze  convenant met de museumbeheerder en overloopt de inhoud ervan. N-VA Raadslid François Van den Broeck wil meer duidelijkheid over de mogelijkheid om van  locatie te veranderen. Momenteel is de waardevolle collectie vondsten gehuisvest in het id+ kunstencentrum in de Hoogstraat. Volgens de schepen is de museumbeheerder ten allen tijde vrij een andere geschikte locatie te kiezen.

In de overeenkomst is o.a. vastgelegd dat het museum vaste openingstijden zal kennen en dat voor elke Hammenaar de toegang gratis is. Ook zullen meerdere  initiatieven op vlak van onderwijs genomen worden. “Voor toeristen die Hamme als oase van groen en water aandoen zou dit museum met zijn Vikingvondsten alvast de ideale trekpleister moeten worden” vindt N-VA.

N-VA onthaalt deze samenwerking zeer positief gezien deze eindelijk, na jarenlang zoeken en twijfelen tot  stand is gekomen. Fractievoorzitter An Geerinck benadrukt wél dat deze convenant nog maar de 1ste stap is in de goede richting. Om tot een wijd en zijd bekend museum te komen zijn alvast meerdere  intense akkoorden en financiën nodig.

Definitieve vaststelling RUP Tasibel

De voorlopige vaststelling kwam aan bod in de gemeenteraad van april 2016. Behoudens één  opmerking ivm de hoogspanningslijn zijn volgens de schepen van ruimtelijke ordening geen wijzigingen aangebracht.

N-VA vindt het nog steeds een goede zaak dat na de beslissing van Tasibel om zijn activiteiten op deze site stop te zetten een brownfieldconvenant werd afgesloten om de vervuilde industriële terreinen , zogenaamde bruine terreinen om te zetten naar groene terreinen. Men kan het centrum van Hamme zeker aantrekkelijker inrichten.

Fractievoorzitter An Geerinck herhaalt dat de groenvoorziening te miniem is. Slechts enkele bestaande tuinen worden behouden en planologisch aangeduid als groenvoorziening.

De sociale bouwmaatschappij Zonnige Woonst en gemeentebestuur willen vooral sociale kavels aanbieden.

‘Het is tevens wenselijk binnen deze site grotere kavels te voorzien voor kleine en milieuvriendelijke ondernemingen stelt N-VA. In de plannen is jammer genoeg slechts  beperkte ruimte voorzien voor diensten en kleinhandel.

N-VA vreest voor een overaanbod aan sociale woningen. Onze gemeente heeft het sociaal objectief al bereikt en is met een aanbod van 12 % sociale kavels  bij de koplopers van de Vlaamse gemeenten.  Een overaanbod aan sociale woningen haalt een gezonde mix uit zijn evenwicht.

Over de toekomst van het voormalig stationsgebouw kunnen nog geen details gegeven worden. Bouwkundig erfgoed wordt door het College alsmaar meer beschouwd als een last terwijl het opnieuw een troef en een fraai aantrekkingspunt zou kunnen worden. De schepen van ruimtelijke ordening verwijst de beslissing hierover door naar de huidige eigenaar.

Een doorn in het oog voor N-VA is het feit dat het Ruimtelijk Uitvoeringsplan niet strookt met het afgesloten brownfieldconvenant. Naast de site van Tasibel wordt een bedrijfssite aan de Guillaumestraat onmiddellijk mee opgenomen om te wijzigen naar woonzone.

Om al deze redenen kon de definitieve vaststelling niet op onze goedkeuring rekenen.

Onderhouds- en ruimingswerken aan de waterlopen 3de categorie – opgave van de diverse polderbesturen.

Het budget dat door de polderbesturen gevraagd wordt om de werken uit te voeren bedraagt  samen 166 000 Euro. Het College wenst het bedrag te beperken tot Euro 155 000. N-VA kan hiermee instemmen.

Raadslid François Van den Broeck vraagt de burgemeester om de polderbesturen ervan in kennis te stellen dat een waakzaam waterbeheer nodig is. Gedurende de voorbije droge zomerperiode stonden ettelijke waterlopen droog met vissterfte als gevolg. Dit dient vermeden te worden.

Afbakening en aanplanting herdenkingsbos

Op 19 oktober jl werd in het Vlaams Parlement het decreet goedgekeurd dat toelaat om as van overledenen uit te strooien en het  mogelijk maakt om biologisch afbreekbare urnen met as te begraven buiten de traditionele begraafplaatsen.

In het decreet doet men het voorstel om de lokale besturen, want zij staan het dichtst bij de inwoners,  de mogelijkheid te geven om buiten de gemeentelijke begraafplaatsen nog andere publieke plaatsen aan te duiden waar assen mogen uitgestrooid worden of begraven.  Zo kunnen praktijk en regelgeving met elkaar in het reine  gebracht worden.

Dit voorstel maakt de weg vrij om te komen tot volwaardige natuurbegraafplaatsen. N-VA Hamme  denkt daarmee in de  eerste plaats aan een herdenkingsbos.

We zijn er ons zeker van bewust dat niet alle plaatsen en niet elk stuk van het openbaar domein geschikt zijn voor het uitstrooien of begraven van stoffelijke overschotten. Het moet absoluut vermeden worden dat er op openbaar domein een vermenging van functies zou komen. Het is nu echter aan de gemeente om met het nodige gezond verstand de daartoe geschikte zone(s) af te bakenen.

Raadslid François Van Den Broeck vroeg het College van Burgemeester en Schepenen of zij dit wensen te realiseren.

De schepen van begraafplaatsen antwoordt dat men wel bereid is dit grondig te onderzoeken. Er zijn echter veel bepalende factoren als concessiereglement, sociale controle, onderhoud en budget die de realisatie zullen bemoeilijken.

Lotte Peeters en An Geerinck