Verslag gemeenteraad 17 december 2014

Op 17 december 2014

Gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing

 

De gemeentelijke opcentiemen liggen volgens N-VA Hamme veel te hoog in vergelijking met omliggende gemeenten zoals onder andere Zele, Lokeren of Temse. Hamme is hierdoor een relatief dure gemeente. An Geerinck wees erop dat in het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan –dat tijdens de vorige gemeenteraad besproken werd – te lezen staat dat de kwaliteit van de woningen in de 19e eeuwse gordel rond het centrum van Hamme aan verbetering toe is. Ook in de meerjarenplanning van de HIM wordt gezegd dat dit prioritair is. Personen die nu hun hun woning verbeteren en zo een hoger kadastraal inkomen bereiken, worden eigenlijk enkel bestraft met 1650 opcentiemen. N-VA Hamme vindt dit een verkeerde beslissing. Particulieren moeten beloond worden, wanneer zij hun woning optimaliseren. Dat stimuleert bijgevolg ook andere burgers om hetzelfde te doen. Men zou dus beter meer verbouwingspremies toekennen.

Schepen Huylebroeck antwoordde dat niet de procentuele opbrengst, maar wel de nominale opbrengst belangrijk is.

Jan Laceur voegde omtrent dit punt nog een opmerking toe. Wanneer men de opcentiemen van Hamme met de opcentiemen van de andere gemeenten uit de Belfius-cluster 7 vergelijkt, kan men stellen dat Hamme zich zeker niet in de middenmoot bevindt. Slechts 3 van de 21 gemeenten heffen hogere opcentiemen dan Hamme.

Burgemeester Vijt liet weten dat er geen verhoging van de opcentiemen doorgevoerd werd. De meeste gemeenten die tot de Belfius-cluster 7 behoren hebben de opcentiemen ondertussen wel verhoogd. Het is volgens de burgemeester de ambitie van de gemeente om binnen een X-aantal jaren meer naar het midden binnen de cyclus te geraken.

N-VA Hamme besloot dan ook om zich omtrent dit punt te onthouden.

Aanvullende personenbelasting

 

Ook bij dit punt onthield N-VA zich. De acht percent maakt Hamme tot een dure gemeente, waardoor de aantrekkingskracht ook meteen naar beneden zakt.

Algemene heffing op gezinnen

 

An Geerinck stelde dat de benaming “Belasting op gezinnen” niet zo ethisch is. Kan de naam eventueel veranderd worden? Men kan bijvoorbeeld de term “algemene verbruiksbelasting” hanteren.

Bedrijven en vrije beroepen

Deze belasting werkt echt wel ontmoedigend. Volgens N-VA Hamme komt op die manier namelijk de vestiging van kleine bedrijven en vrije beroepen in onze gemeente in het gedrang. Het criterium oppervlakte is daarbovenop ook oneerlijk, aldus raadslid Geerinck. Bijgevolg onthield de fractie zich dan ook bij de stemming over dit agendapunt.

Belasting op sluikstorten

We hadden vorig jaar al vanuit de fractie de opmerking gemaakt dat deze belasting ontoereikend was en opgetrokken mocht worden. In het reglement dat nu voorligt zijn de tarieven echter niet opgenomen. Raadslid Geerinck vraagt daarom ook om dit te vervolledigen.

Volgens de burgemeester is dit probleem administratief op te lossen. De opmerking wordt dan ook meegenomen, zodat de nodige aanpassingen doorgevoerd kunnen worden.

Belasting op verwijderen van aanplakkingen

Onrechtmatige aanplakkingen worden door N-VA als een vorm van sluikstorten beschouwd. De fractie vraagt zich dan ook af of het tarief van 123 euro wel de volledige kosten dekt? Wanneer er meerdere aanplakkingen weggehaald moeten worden, kan de prijs snel opslaan. Kan men het tarief niet laten overeenstemmen met de uren van het personeel, die nodig waren om de aanplakkingen weg te halen?

Burgemeester Vijt pleegde reeds overleg met de betrokken diensten en leerde daaruit dat veel afhangt van verschillende factoren. Onder meer de hoeveelheid van aanplakkingen of de manier waarop het gebeurde, draagt bij tot al dan niet langere arbeidsuren die ingezet dienen te worden. Deze forfaitaire belasting wordt verder eigenlijk beschouwd als een boete.

De fractie onthield zich, aangezien ze toch graag willen zien dat deze belasting gelijkgesteld wordt aan het aantal arbeidsuren die geklopt moeten worden.

Meerjarenplanning HIM

An Geerinck reageerde op het punt inzake de Hamse Investeringsmaatschappij. N-VA Hamme is absoluut niet akkoord met de gang van zaken van de HIM, zoals we ook al eerder op meerdere gemeenteraden aankaartten. Ten eerste heeft onze fractie gefundeerde kritiek op de uitbating van de vrachtwagenparking. Er werd onvoldoende overleg met het doelpubliek gepleegd, waardoor de parking nu niet rendabel is. Verder wordt het woonproject Drapstraat/Buntstraat niet goed opgevolgd. De woningen raken namelijk niet verkocht. Daarnaast vraagt de fractie ook een ander beleid inzake de zalen Ter Muncken en Hambiance. Ook werd een verdubbeling van de dotatie ingevoerd waardoor de dotatie volgens de fractie veel te hoog is. Ten slotte zijn we ook niet akkoord met de ondergrondse parking in de Nieuwstraat, die voorlopig maar liefst 3 850 000 euro zal kosten.

Volgend jaar wil de gemeente Hamme meer klanten op de vrachtwagenparking aantrekken, men geeft toe dat deze tot nu toe nog niet voor de volle honderd percent rendabel is. Ze willen verder de meerkosten van onder andere Hambiance en Ter Muncken doelbewust niet aan de verbruiker doorrekenen, aldus schepen Huylebroeck.

Raadslid Geerinck wees er tot slot toch nog even op dat N-VA allesbehalve wil dat de meerkost aan de verbruiker zou doorgerekend worden. De bezettingsgraad van Ter Muncken en Hambinace dient daarentegen wel aangepakt te worden. Men zou er ook buiten het weekend activiteiten moeten plannen en zou op een breder publiek moeten mikken, bijvoorbeeld ook op de bedrijfswereld. N-VA besloot zicht te onthouden bij dit punt, want het beleid is te weinig doordacht en de projecten zijn duidelijk niet op maat van Hamme gemaakt.

Meerjarenplanning Gemeente

Raadslid Geerinck vroeg zich af of er besparingen op de exploitatiekosten zijn. Verder merkte ze op dat er een verschuiving van het krediet voor camerabewaking aan het gemeentemagazijn opgenomen werd in de meerjarenplanning. De uitgave was normaal voorzien voor 2016, maar zal dus een jaar vroeger vrijgegeven worden. Waarom staat dit budget nu vroeger gepland? Daarnaast staat er in het investeringsbudget te lezen dat het budget voor de restauratie aan de winterkapel pas voor 2017 voorzien is. Waarom wordt dit zo lang uitgesteld? Verder zou de tweede verdieping van het Administratief Centrum in de Nieuwstraat verkocht worden. Ziet men hier geen andere mogelijkheden? Ten slotte merkte An Geerinck op dat de Rijkswachtwoningen in de toekomst ten dienste van de academie zouden staan. Men zal deze woningen dus onteigenen voor algemeen nut. Is dit een tijdelijk onderkomen voor de academie?

Verder vroeg raadslid De Graef zich af of er reeds een gunning is voor de bouw van het Administratief Centrum in de Nieuwstraat en of er een nieuw bestek of een wijziging van het vorige bestek is om de bijgevraagde 1.75 miljoen euro te rechtvaardigen. Jan De Graef diende zijn vragen tot drie maal toe te herhalen. Het antwoord bleef echter uit.

Er zijn nog andere mogelijkheden om de Rijkswachtswoningen te gebruiken volgens de burgemeester. Deze mogelijkheden werden vorige week op de raadscommissie besproken. Het budget voor de beveiligingscamera aan het Zwaarveld werd vervroegd, omdat met de laatste camera het volledige Zwaarveld beveiligd kan worden. Tot nu toe ontbrak die camera nog en was er op een specifieke plaats aan het Zwaarveld nog geen beveiliging. Omtrent de PPS van het Administratief Centrum weet schepen Van Gaeveren te zeggen dat er nog geen sluitende deal werd gesloten. Er is dus met andere woorden nog geen gunning. Ten slotte geeft schepen Huylebroeck ook nog te kennen dat er geen besparingen zijn op de werkingskosten, iets wat raadslid Geerinck toch betreurd. Er wordt namelijk een grote som aan het administratief Centrum besteed, terwijl er geen besparingen op de werkingskosten doorgevoerd worden. Volgens burgemeester Vijt gaat de belastingbetaler het niet voelen dat er een Administratief Centrum gebouwd zal worden en is het uiterst positief dat er een nieuwe straat in het centrum aangelegd wordt en dat er veertig appartementen gebouwd zullen worden. N-VA pleit volgens burgemeester Vijt voor stilstand, in plaats van vernieuwing.

N-VA Hamme pleit zeker niet voor stilstand. Zij zijn namelijk zeker en vast te vinden voor vernieuwing. Maar eerst dienen natuurlijk de nodige zaken aangepakt worden, daarna pas de aangename. De academie dient dus voorrang te krijgen, nog voor het project Nieuwstraat

Containerklas Meulenbroekstraat

Jan De Graef heeft enkele aanvullende vragen over de containerklas die ter hoogte van het politiebureau:

-Hoeveel leerlingen zullen er in de container les krijgen?
-Persoonlijke spullen dienen aan de ingang gelegd te worden. Dit is volgens de brandweer verboden wegens de veiligheid. Wat zal men hieraan doen?
-Lessen kunnen niet in optimale omstandigheden verlopen wegens plaatsgebrek. Wat wordt hieraan gedaan?
-De gracht naast de container kan een mogelijk gevaar vormen. Wordt hier iets aan gedaan?

 

Van Gaeveren liet weten dat de ouders normaal eerst naar directie trekken wanneer ze vragen hebben rond zo’n probleem. Daarna kan men de adviesraad aanspreken, indien er van de directie geen gehoor komt. De GR is pas een laatste stap om zo’n probleem aan te kaarten. Er wordt gevraagd aan de ouders om de kinderen tot aan het klaslokaal te brengen. Binnen in de container is de leerkracht verantwoordelijk. Zo zijn de ouders verantwoordelijk dat de kinderen niet in de gracht zullen vallen. Op basis van de normen die het college kreeg bij de doorlichting van de academie kan men besluiten dat er ongeveer 22 leerlingen les zouden kunnen volgen in de container. Dat zijn er twee per vierkante meter. Hierdoor zullen volgens de schepen de lessen onder optimale omstandigheden kunnen plaatsvinden. Kapstokken werden pas na zeven weken geleverd, waardoor persoonlijke spullen voorlopig aan de ingang geplaatst werden. Dat probleem is ondertussen opgelost. Verzamelpunt voor de evacuatie wordt door de leerkracht bepaald.

Trajectbegeleiding omgeving Marktplein

In de gemeenteraad van 27 november 2013 werd beslist dat een trajectbegeleider zou aangesteld worden voor de ontwikkeling van de omgeving van het Marktplein. Hoe staat het met deze plannen? Zijn er al resultaten van het onderzoek rond de omgeving van het Marktplein?

Schepen van Gaeveren antwoordde dat er op 7 april de offertes werden bekeken. Ze werden toen vergeleken met elkaar en er werd uiteindelijk dan ook een studiebureau uitgekozen. Op 5 september was er dan een startvergadering met het studiebureau om afspraken, doelstellingen en dergelijke meer te bespreken. Op dit ogenblik zijn ze dan ook bezig met een evaluatie van de omgeving van het Marktplein.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is