Verslag OCMWRAAD 25 juni 2015

Op 6 augustus 2015, over deze onderwerpen: Lokaal sociaal beleid - OCMW

Verslag OCMW-RAADSZITTING van 25 juni 2015

1) Jaarverslag OCMW 2014

De verschillende diensten van het OCMW bundelden hun werking en structuur van 2015 samen . Dit resulteerde in een mooi en overzichtelijk werkje , dat geïnteresseerden kunnen bekomen op het OCMW secretariaat . We merken vooral een opmerkelijke daling in de uitgaven sociale dienstverlening (leeflonen , steun) dank zij inspanningen voor activering van de cliënten , de tewerkstelling art 60 , de geringe terugkeer van cliënten na tewerkstelling en / of activering naar de hulpverlening en de uitputting van het recht op andere uitkeringen door bemiddeling van de sociale dienst .

2) Nieuwbouw administratief centrum Nieuwstraat

-Huisvesting OCMW-diensten: schetsontwerp van de nieuwbouw wordt voorgesteld

-Financiële tussenkomst OCMW in de afwerkingskosten (in de meerjarenplanning 2014-2019 werd in actieplan 5 een investeringsbudget ingeschreven van 1.230.000 euro voor de kosten van verhuis naar locatie Nieuwstraat of voor een gedeeltelijke uitvoering van het ontwerp 2008 in de Damputstraat). NV-A raadsleden Pletinck en De Smedt stemden tegen gezien de verhuis naar de Nieuwstraat niet de visie van onze partij is.

3) DDS is gestopt met zijn activiteiten als Lokale Entiteit om kredieten te verschaffen in het kader van de Vlaamse Energielening aan de bevolking van onder andere de gemeente Hamme. De activiteiten worden overgenomen door de vzw BEA (Beheer Energie Aalst). De raad keurt unaniem de samenwerkingsovereenkomst tussen OCMW Hamme en BEA goed.

4) Aankoop parasols en bijhorende voeten voor het nieuwe terras campus WZCM. Voor deze opdracht weren 6 offertes ontvangen. De economisch meest voordelige bieder, Symo nv Brugge, ontvangt de opdracht tegen het bedrag van 15.323,44 euro. Het betreft 2 parasols van 5mx5m en 4 parasols van 3mx3m. Unanieme goedkeuring van de raad

5) Aankoop van een kasregistratiesysteem. Wegens hoogdringendheid werd er bij 3 firma’s een offerte gevraagd (Schaubroeck, All Solution Technics en AMPS). Het vast bureau besliste reeds in de zitting van 4 juni de aankoop te doen bij de meest voordelige bieder, All Solution Technics, Mispelstraat 107 te St-Niklaas tegen de som van 3.766,73 euro. De raad gaf haar unaniem akkoord.

6) Gunning verzekeringen: In de raadszitting van 23 april werd goedgekeurd de verzekeringen op te splitsen in 4 percelen en de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met bekendmaking. Na nazicht van de offertes door de financiële dienst wordt voorgesteld de opdracht als volgt te gunnen:

- Perceel 1- Materiële schade: Ethias nv tegen inschrijvingsbedrag van 9841 euro/jaar (momenteel 15326 euro/jaar)

- Perceel 2- Burgerlijke aansprakelijkheid: AXA Belgium tegen inschrijvingsbedrag van 4037 euro/jaar (momenteel 7001 euro/jaar)

- Perceel 3- Ongevallen: AXA Belgium tegen inschrijvingsbedrag van 26233 euro/jaar (momenteel 32780 euro/jaar)

- Perceel 4- Auto’s: Ethias nv tegen inschrijvingsbedrag van 2705 euro/jaar (momenteel 4312 euro/jaar).

Op jaarbasis wordt hiermee een besparing gerealiseerd van ongeveer 16.600 euro. De opdracht wordt toegewezen voor een periode van drie jaar en de raad gaat unaniem akkoord.

7) Pand Hoogstraat 20: S3Architecten stelde een bijzonder bestek samen + kostenraming voor de verbouwing van het pand tot voedselverdeelpunt en ontmoetingscentrum. De uitvoeringsplannen en detailmeetstaat zijn toegevoegd. De samenvattende meetstaat omvat de raming per hoofdstuk van het lastenboek. Totale kostprijs voor de verbouwingswerken bedraagt 281.234,00 euro (btw incl.), meubilair en inrichting niet inbegrepen. Voorgesteld wordt om deze opdracht als één aanneming te publiceren gezien verdeling over verschillende percelen zou kunnen leiden tot problemen inzake coördinatie tot uitvoering van de werken. De raad gaat unaniem akkoord met de goedkeuring van het lastenboek en om de verbouwing te gunnen in één perceel en na openbare aanbesteding.

8) Aanvraag prijsverhoging WZC voor overgekomen bewoners van vroeger WZC. Momenteel is er nog een verschil in prijs tussen nieuwe en vroegere bewoners. Om dit verschil geleidelijk op te heffen, wordt voorgesteld de volgende prijsaanpassing aan te vragen bij het Agentschap Zorg en Gezondheid:

Met 2,21 euro voor éénpersoonskamer

Met 4,45 euro voor koppelkamer

Met 2,20 euro voor meer-persoonskamer

De huidige prijs voor de nieuwe bewoners wordt niet aangepast. Raadsleden Pletinck en De Smedt stemden tegen.

9) De financieel beheerder van het OCMW, Luc De Wolf, geeft een uitgebreide toelichting bij de cijfers van de jaarrekening 2014. De leesbaarheid en verstaanbaarheid van deze nieuwe vorm is niet eenvoudig voor leken en bemoeilijkt de vergelijking met de cijfers van vorige jaren. De cijfers van de jaarrekening werden voor de eerste maal opgemaakt volgens de bepalingen van de BBC (Beleids- en BeheersCyclus gemeenten, ocmw’s en provincies). Vorige jaren gebeurden deze via de NOB-boekhouding (Nieuwe Ocmw Boekhouding).

Vanaf volgend jaar zullen deze cijfers voor ons beter interpreteerbaar zijn omdat we dan een vergelijkingspunt hebben in hetzelfde systeem.