Verslag OCMW raad 24 september 2015

Op 8 oktober 2015, over deze onderwerpen: Lokaal sociaal beleid - OCMW

Prijsverhoging WZC Meulenbroek

De aanvraag van prijsverhoging voor overgekomen bewoners van het vroegere WZC naar de nieuwbouw zoals voorgesteld door de meerderheid op de raadszitting van 25 juni 2015 – waar de N-VA fractie tegen stemde – werd goedgekeurd door het Agentschap Zorg & Gezondheid. Dit betekent een zoveelste prijsverhoging in deze legislatuur. De dagprijs in het WZC Meulenbroek voor de bewoners die overgekomen zijn van het oude WZC en heden in het nieuwe WZC verblijven, wordt vanaf 1 november:

Dagprijs tem 1/11/2015

Dagprijs vanaf 1/11/2015

Extra kost per dag

Extra kost op jaarbasis

Vroegere éénpersoonskamer

Vroeger appartement / koppelkamer

Vroegere meerpersoonskamer

€2,20

Capaciteitsuitbreiding Lokaal Opvang Initiatief Asielzoekers (LOI)

Wegens de grote instroom van asielzoekers kregen de gemeenten de vraag van de federale overheid te voorzien in extra opvangplaatsen. Hamme telt heden 13 opvangplaatsen gespreid over meerdere woningen. Op de raad wordt unaniem beslist om deze capaciteit uit te breiden van 13 tot 16 plaatsen. Een woning van De Zonnig Woonst met capaciteit voor 3 plaatsen zal in functie daarvan gehuurd worden. De huurprijs voor de woning in de Oostkouterstraat bedraagt 601€ per maand. Daartegenover staat een subsidie van Fedasil aan het OCMW van 37,77€ per dag voor een bezette volwassenplaats en 20,78€ per dag voor een bezette minderjarige plaats.

Tevens wordt unaniem gestemd tot de intentie om de uiteindelijke capaciteit uit te breiden tot 20 opvangplaatsen.

Daarmee kan gesteld worden dat het OCMW Hamme voldoende huisvestingsinspanningen levert tijdens deze vluchtelingencrisis.

Onkruidbestrijding WZC Meulenbroek

Wanneer de firma Wulteputte de parking van het WZC Meulenbroek onder handen nam, merkte gemeenteraadslid François Van Den Broeck op dat er met pesticiden gewerkt werd. Vanaf 1 januari 2015 geldt echter voor alle openbare diensten een verbod op het gebruik om een garantie te bieden dat de meest kwetsbaren, zoals kinderen, zieken en ouderen, niet in contact komen met deze pesticiden. Voor de openbare dienst, wat een OCMW-rusthuis sowieso is, is dit verbod ook geldig bij onderhoud van de groenvoorzieningen en parkings.

Raadslid Bruno Pletinck toetste het ooggetuigenverslag af bij de voorzitter (de gemeenteraadsvoorzitter weigerde het punt te agenderen op de gemeenteraadszitting). Uit navraag bij de firma wordt bevestigd dat er inderdaad pesticiden werden gebruikt: ¼ liter Roundup en ¼ liter Bofix met 50 liter water (resultaat is trouwens dat de groenvoorzieningen vooral een woestijnkleur kregen). De voorzitter duidt dat het OCMW geen bouwheer is en dat de verantwoordelijkheid bij de firma ligt. Die gaf trouwens aan ervan uit te gaan dat het OCMW geen openbare dienst is… Deze stelling wijst op hun onkunde of op een bevestiging dat ze bewust pesticiden gebruikt hebben. De firma werd mondeling geïnterpelleerd door het OCMW en zullen ook een schrijven ontvangen om hun werkwijze af te keuren.