OCMW raad 30 oktober 2014

Op 20 november 2014

Op de raad wordt een nieuwe versie van de gebruikersovereenkomst van het dienstenchequebedrijf goedgekeurd. Enkele bepalingen worden opgenomen of geschrapt conform de huidige praktijk. Raadslid Chris De Smedt vraagt waarom de passage waarbij de cliënt zich ertoe verbindt de werknemer van het dienstenchequebedrijf een rookvrije werkomgeving te garanderen geschrapt is. Antwoord is dat de cliënt vrij is om in zijn woonsituatie te roken. Laat ons stellen dat het inderdaad moeilijk is in te grijpen op deze private rokersvrijheid, op de meeste werkplekken kan een werknemer het werk uitoefenen in een rookvrije omgeving. De woonsituatie van de cliënt is gedurende vier uur (of twee uur in de serviceflats) de werkomgeving van de werknemer en als fractie hadden we liever gehad dat deze tijdens het poetswerk rookvrij zou zijn.

Personen die uit de arbeidsmarkt gevallen zijn kunnen via het zogenaamde artikel 60§7 van de OCMW wet een baan krijgen met als doel deze terug in te schakelen in het stelsel van de sociale zekerheid en in het arbeidsproces. Het OCMW Hamme stelt zo leefloon- en steungerechtigden o.a. ter beschikking in de eigen diensten (onderhoud, keuken), de diensten van de gemeente (groendienst), Spoor2 en De Kemphaan. Bij niet iedereen is de artikel 60 een succes. Soms loopt het al mis na enkele dagen of weken waarbij dan het contract moet stop gezet worden, eventueel met opzegvergoeding. Om enerzijds het OCMW beeld te geven of een artikel 60 voor een persoon geschikt is of om bij te kunnen sturen en anderzijds de persoon de werkplek en –attitude te laten aanleren is er het voorstel om vooreerst voor een maximale periode van 2 maanden de persoon werkvloerervaring op te doen. Gedurende deze tijd is de persoon een stagiair en is de stage een tussenstap naar een toekomstige tewerkstelling. Loopt de stage binnen deze twee maand goed, wordt overgegaan tot een arbeidscontract in het kader van artikel 60. Loopt de stage (en bijsturingen) niet zoals gepland, kan deze zonder problemen stop gezet worden aangezien er geen contractuele verbinding is. Zowel voor de OCMW diensten (bvb personeelsdienst in functie van de contracten of sociale dienst in functie van bijsturing) als voor de betrokkene (kan deze de sociale tewerkstelling aan) vindt de N-VA fractie dit een valabel voorstel en keurt het model van overeenkomst werkvloerervaring goed.

In de raad van 21 augustus 2014 keurde de N-VA fractie mede de aankoop goed van het pand gelegen in de Hoogstraat nummer 20, dit ten behoeve van het project armoedebestrijding waarvoor ook een halftijdse medewerker werd aangeworven. Op deze raad wordt de visietekst voorgelegd. Het gebouw wordt een verdeelpunt van voeding al zal dit de opstap of zeg maar het lokmiddel zijn voor een laagdrempelige ontmoetingsruimte voor mensen die onder de armoedegrens leven, bvb leefloners, mensen zonder papieren, mensen tewerkgesteld in art 60, mensen in collectieve schuldbemiddeling, mensen met een laag pensioen, enz. Doelstelling wordt deze mensen uit hun isolement te halen en hen helpen een sociaal netwerk uit te bouwen.

Momenteel is reeds een toegangspas verkregen waarmee groente- en fruitoverschotten van veilingen kunnen opgehaald worden, hetgeen Spoor2 reeds doet en mogelijks in samenwerking met hen gedaan kan worden. Er is ook een oproep gelanceerd naar lokale bakkers waarbij zij op bepaalde dagen de overschotten uit hun winkels kunnen aanbieden. Met deze voedselbedeling als aanzet, wil men van het pand een ontmoetingsplaats creëren waarbij diverse activiteiten georganiseerd kunnen worden (gezond kookmoment, huiswerkbegeleiding, hulp bij invullen van schooldocumenten, controle fiets, lezen van de krant, workshop tandhygiëne, uitlenen van boeken) en waarbij de doelgroep zelf betrokken wordt of zelfs initiatiefnemer wordt (de personen worden zelf vrijwilliger zodat ze een zinvolle dagbesteding hebben en zo arbeidsattitudes ontwikkelen bvb door seizoensgebonden decoratie aan te brengen).

Een speelhoek voor kinderen wordt ingericht (waarmee de maatschappelijk werker meteen proactief kan inspelen op kinderarmoede) en op termijn denkt men ook aan een pamperpunt waar mensen met kinderen niet gebruikte luiers kunnen doneren. Raadslid Chris De Smedt gaat dieper in op deze hulpverlening en stelt voor tevens een verzorgingspunt te organiseren waarbij de doelgroep terecht kan voor de verzorging van kleine wondjes, meten van de bloeddruk of temperatuur en dergelijke. Het voorstel wordt goed onthaald en wordt door de voorzitter meegenomen naar de diensten.

Voorlopig zal het project reeds opgestart worden vanuit de lokalen in AZ Nikolaas, campus Hamme. De voedselbedeling en samenwerking met bakkers hoeft daarmee niet uitgesteld te worden al is de doelstelling van het OCMW-bestuur het pand in de Hoogstraat zo snel mogelijk in gebruik te nemen. In het budget worden daarvoor 200.000 euro organisatorische kosten ingeschreven (verbouwingswerken in functie van opslagruimte, keuken, burelen, sanitair, alsook moeten er nog elektriciteitswerken uitgevoerd worden). De bovenetage van het pand wordt momenteel verhuurd wat door het OCMW zal verder gezet worden. Dit geeft dus een deel inkomsten.

De visietekst waarbij de focus van de hulpvraag verlegd wordt naar de mogelijkheden van de cliënt kan mede rekenen op de goedkeuring van de N-VA fractie. Het gebouw moet een ontmoetingsruimte worden waarnaar cliënten willen komen en mee instaan voor de uitbouw ervan. Naast sensibilisering en informering van de cliënt (bvb arbeidsbegeleiding, sociale huur, omgaan met budget) is het een plaats van activering en integratie op het terrein van de cliënt zelf: de hulpverlening komt naar de cliënt toe en niet andersom.