OCMW raad 20 november 2014

Op 5 december 2014

Slechts 6 punten in de openbare zitting van deze raad. Bij de financiën valt ons oog op de betaalbaarstelling van de factuur van aQuizien. Op de zitting van 27/02/2014 werd de firma aangesteld om 15 keukentjes te leveren. De N-VA fractie onthield zich toen bij stemming omdat de offerteprijs van 31.000 euro abnormaal laag was ten opzichte van de andere firma’s (waarbij de prijs varieerde van 60.000 tot 105.000 euro). Kan tegen deze prijs wel dezelfde kwaliteit geleverd worden? Op deze raad komt de factuur voor van de eerste twee geplaatste keukentjes waarvan er maar één goedgekeurd kan worden. Bij één flat werden immers technische mankementen vastgesteld. De voorzitter beklemtoont dat deze eerst moeten weg gewerkt worden alvorens de factuur voor het tweede keukentje betaald wordt en dat dit zal opgevolgd worden door de technische dienst.

De raad moet zich uitspreken over de verlofkalender 2015 voor het kinderdagverblijf De Zonnebloem. Aangezien het hier gaat om een dienstverlening naar ouders met jonge kinderen stelt onze N-VA fractie zich in de plaats van deze doelgroep; wat is de meest voordelige regeling voor hen. Alhoewel twee keuzevoorstellen aan de raad werden meegedeeld (3 weken collectieve sluiting in de zomer en 1 week tussen kerst en nieuwjaar versus 3 weken collectieve sluiting in de zomer en 1 week tijdens paas-, herfst-, en kerstvakantie), wordt er een ander voorstel voorgelegd: 1 week collectieve sluiting tussen kerst en nieuwjaar, voor de rest van het jaar blijft het kinderdagverblijf steeds geopend. Op vlak van personeel betekent dit een evenwichtige puzzel leggen van de noodzakelijke bezetting in de leefruimtes versus verlofaanvragen; voor ouders betekent het wel dat zij met hun kind steeds terecht kunnen in het kinderdagverblijf en tijdens sluitingen niet naar alternatieven moeten zoeken. Tevens betekent een continue open zijn van het kinderdagverblijf een stijging van inkomsten. In functie van deze twee argumenten stemt de N-VA fractie mee met het voorstel.

Met betrekking tot het woonzorgcentrum wordt meegedeeld dat een “werkgroep uurroosters” werd opgericht waar twee medewerkers per afdeling (en door de afdeling zelf gekozen) deel van uitmaken. In de eerste fase kunnen zij zonder aanwezigheid van diensthoofden of directeur brainstormen over voorstellen ter verbetering en mogelijke aanpassing van de dienstregelingen. In tweede fase sluiten twee diensthoofden en de directeur aan om de haalbaarheid en wettelijkheid van de voorstellen af te toetsen.

Wat betreft de infrastructuur tot slot wordt een prijsofferte voorgelegd ter goedkeuring om in de nieuwe polyvalente zaal een toog en achterliggende berging + verdeelkeuken te installeren. De raming van deze meerwerken is niet gering (80.000 euro, excl. BTW) al wordt in functie van de uitbouw van een seniorenrestaurant en wie weet sociaal restaurant het voorstel unaniem goedgekeurd.