N-VA Hamme pleit voor vakkundige bewaring van het Hamse archief

Op 3 januari 2012, over deze onderwerpen: Goed bestuur

Een  gemeentearchief levert vaak een bewijs van wat er in het verleden is beslist, en welke handelingen er werden gesteld. Archieven bieden zicht op precedenten en voorgaand werk.

Sommige archieven hebben naast de inherente waarde naar bedrijfsvoering en het leveren van bewijs ook een grotere maatschappelijke waarde. Historisch, demografisch en ander wetenschappelijk onderzoek is mogelijk door gerichte bewaring van archieven met een groot maatschappelijk belang. Archieven bewaren het geheugen van de samenleving, ze geven vorm aan onze identiteit en zijn de hoeksteen van de informatiemaatschappij.

N-VA Hamme betreurt dan ook dat het gemeentebestuur van Hamme nonchalant omgaat met zijn archief en bovendien documenten van een deelgemeente jaren onaangeroerd laat liggen op een zolder om ze daarna ongeordend te verhuizen naar de lokalen van de academie. Deze locatie is uitermate ongeschikt als archiefbewaarplaats op het vlak van brandveiligheid.

Archieven verdienen een waardig onderdak en moeten vakkundig ontsloten worden.
Het uitbouwen van een volwaardige archiefdienst behoort helaas niet tot de prioriteiten van dit gemeentebestuur.
De zorg en het behoud van ons erfgoed voor de komende generaties is volgens N-VA Hamme een maatschappelijke plicht en een investering waard.