N-VA Hamme is gekant tegen onverdoofd ritueel slachten

Op 27 oktober 2011

Op 6 november viert de Islamitische gemeenschap, ook deze van Hamme, het traditionele Offerfeest. In vele steden en gemeenten worden speciale ruimtes ingericht waar moslims hun offer ritueel kunnen slachten. Ook het gemeentebestuur van Hamme verleent zijn medewerking door een tijdelijke slachtvloer ter beschikking te stellen.

De beelden van GAIA over het onverdoofd ritueel slachten van dieren hebben echter niemand onberoerd gelaten. Ook N-VA vindt dat we als maatschappij niet langer mogen aanvaarden dat dieren op dergelijke barbaarse manier aan hun einde komen.

Momenteel mag in dit land  - in welbepaalde omstandigheden - een dier nog altijd onverdoofd geslacht worden als het om religieuze redenen is. Deze uitzondering is vooral voor moslims en Joden van groot belang aangezien zowel de Islamitische als de Joodse regels het onverdoofd slachten voorschrijven. N-VA kamerlid Flor Van Noppen pleit in zijn wetsvoorstel om het onverdoofd slachten voor iedereen te verbieden. De religieuze uitzondering druist immers in tegen de algemene geest van de wet en gaat ook in tegen het principe van de humane behandeling van dieren.

Een gift is een goed en perfect aanvaardbaar alternatief voor het offeren van een schaap of rund.Moslims kunnen hun plichten evengoed vervullen door aan de armen een schenking te doen. Ook gaan er meer en meer stemmen op - ook in de Islamwereld - voor het gebruik van een verdovingsmachine.

Respect voor elkaars religie en overtuiging moet er zijn. N-VA Hamme pleit echter wel onomwonden voor een diervriendelijk Offerfeest.