De 5 krachtlijnen van de N-VA-visie op lokaal beleid

Op 21 december 2011, over deze onderwerpen: Goed bestuur

De N-VA is een pleitbezorger van het gemeenschapsleven in al zijn diversiteit. Door gemeenschappen te ondersteunen, vrijwaren wij vrijheid en democratie. Gemeenschapszin glijdt echter te veel af tot een gevoel voor gemeenschappelijke belangen met andere individuen. De overheid als behartiger van deze belangen, treedt dan in de plaats van de gemeenschap.

Ook voor Hamme zijn de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 daarom van cruciaal belang. In Hamme kan de N-VA werk maken van een gezond en sterk sociaal weefsel, daar kunnen wij individuen de vrijheid geven om zich te ontplooien en vorm geven aan een levendig gemeenschapsgevoel. De N-VA Hamme trekt dan ook autonoom naar de verkiezingen met vijf duidelijke krachtlijnen:

1. Vrijheid en verantwoordelijkheid, rechten en plichten: het kostbare sociale weefsel wordt van onderuit opgebouwd, niet van bovenaf opgelegd. Hierin dragen we allemaal verantwoordelijkheid. Voor Hamme geldt hier vooral jeugdbeleid, migrantenbeleid, seniorenbeleid, milieubeleid...: rechten maar ook plichten.

2. Bevorderen, niet betuttelen: geef ruimte aan de gemeenschap en stap af van het idee dat wat het individu zelf kan, de overheid altijd beter kan. Het beleid moet aangepast zijn aan wat leeft bij onze bevolking; Daarom een luisterend oor naar wat bij de Hamse burger leeft, geen opgedrongen prestige-projecten die niet passen bij het Hamse gemeentelijk profiel ( subsidiariteitsprincipe )

3. Inspraak, maar ook uitspraak: focus als lokaal bestuur niet alleen op de input van de burger, maar betrek de burger vooral bij de output van het beleid. Wijkraden hebben geen zin wanneer ze beperkt worden tot gepraat ( bezigheidstherapie ), zonder concreet effect op het beleid

4. Efficiënte en krachtige lokale besturen: maximale lokale autonomie; een modern en uitgebalanceerd ambtenarenapparaat en budgettaire orthodoxie. Hamme heeft degelijke ambtenaren maar zij moeten zich kunnen ontplooien in een efficiëntere werking van de gemeentelijke diensten       ( met o.m. beter afgelijnde verantwoordelijkheden ). Raadsleden dienen geëvalueerd te worden tijdens hun ambtstermijn op hun bestuursverantwoordelijkheid en verwezenlijkingen.

5. Vlaanderen en Europa: onze steden en gemeenten zijn vooral Vlaamse en Europese steden en gemeenten. Hamme schiet duidelijk tekort in het zich manifesteren als een bewuste Vlaamse gemeente, met een eigen Vlaamse voogdijminister in een Europa, dat meer en meer een Europa van de regio's en de volkeren aan 't worden is ( o.m. in cultuuraanbod, decretaal nochtans opgelegde bevlagging, ...). Een gemeente die als erkend “bijzonder economisch knooppunt” vanuit zijn eigen regio beroep kan doen op Europese financiële steun voor projecten rond thema’s zoals milieu, jeugd…