U bent hier
Verslag gemeenteraad 20 december 2017
Traditioneel worden in de gemeenteraad van december de belangrijkste belastingen, heffingen en retributies die in het volgende jaar worden geheven opnieuw aan de gemeenteraad voorgelegd alsook het budget of begroting voor het komende jaar van gemeente, HIM, hulpverleningszone Oost en politiedienst.
Wat gemeentelijke belastingen betreft kwamen er 24 aan bod.
N-VA fractievoorzitter An Geerinck hamert sinds het begin van de bestuursperiode op volgende punten :
De gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing zijn in Hamme te hoog t.o.v. omliggende en vergelijkbare gemeenten als Zele en Temse. Sinds de inwerkingtreding van een nieuw decreet wordt de aanslagvoet 1039 opcentiemen i.p.v. 1650. Dit lijkt op een vermindering maar dat is het allerminst. Het is enkel het resultaat van een aangepaste berekeningsmethode Het aandeel in de onroerende voorheffing dat de Provincie ontving vervalt en wordt globaal overgenomen door het Vlaams Gewest.
De burger zal dus geen verminderd eindbedrag op zijn aanslagbiljet aantreffen.
De aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting is met 8% eveneens het hoogste tarief uit de onmiddellijke omgeving van steden en gemeenten. Onze fractie is van mening dat Hamme een dure gemeente is en dat beide hoge belastingen de aantrekkingskracht voor jonge gezinnen verminderen.
Algemene heffing op gezinnen: deze belasting is een forfaitaire en algemene verbruiksbelasting en is niet onterecht maar de term “heffing op gezinnen” is ons al jarenlang een doorn in het oog omdat deze zeer onethisch klinkt. N-VA vraagt telkens opnieuw de term die door het Agentschap Binnenlands Bestuur wordt gebruikt over te nemen en ook op het aanslagbiljet te vermelden, nl. algemene gemeentebelasting. .
Algemene heffing op bedrijven en vrije beroepen: deze gemeentelijke heffing is niet bevorderlijk voor de komst en vestiging van bedrijven in onze gemeente gezien men hoge tarieven betaalt voor de oppervlakte bedrijfsruimte die men inneemt. N-VA vindt dit geen rechtvaardig principe.
Foren Belasting op plaatsrechten op markten en foren: reeds herhaalde keren heeft N-VA een herziening van de tarieven voor markt- en foorkramers gevraagd. Een vergelijkende studie door N-VA raadslid François Van den Broeck heeft uitgewezen dat de tarieven in omliggende gemeenten beduidend lager zijn en voor sommige kermissen zelfs gratis. De schepen van markten en foren beloofde er werk van te maken als hij in volgende bestuursperiode zijn mandaat mag verderzetten.
Belasting op tweede verblijven: onze fractie heeft bedenkingen bij het feit dat er verschillende tarieven worden gehanteerd naargelang de zone waarin een tweede verblijf gelegen is. Voor een kleine constructie die aan een visput is opgetrokken betaalt men 180 € in natuurgebied en 120 € als dit gelegen is in agrarisch gebied. Dit verschil is onlogisch.
Huishoudelijk reglement op de gemeentelijke uitleendienst: In artikel 9 van het reglement wordt beschreven dat bij gelijktijdigheid van een aanvraag om hetzelfde materiaal een erkende vereniging voorrang geniet op een niet erkende.
In geval beide verenigingen erkend zouden zijn is geen voorrangsbepaling mogelijk.
N-VA raadslid Jan Laceur wijst erop dat er geen gelijktijdige aanvragen meer kunnen gebeuren gezien alles digitaal wordt aangevraagd en ingediend. De schepen beloofde dit artikel in die zin aan te passen.
AGB “Hamse Investerings Maatschappij” – budget 2018 en aanpassing van de meerjarenplanning : het is al langer geweten dat de HIM een allegaartje is van instellingen die verlieslatend zijn zoals het ontmoetingscentrum “Ter Muncken” in Kastel, de cafétaria van sporthal Meulenbroek, de zaal Hambi@nce, de vrachtwagenparking in het Zwaarveld, enz. N-VA heeft al meermaals voorstellen geformuleerd en een oproep gedaan om het beheer van de uitbatingen op een andere leest te schoeien maar kreeg tot nog toe geen gehoor. De verliezen stapelen zich op maar zijn wat aan het oog onttrokken vermits alles is toegewezen aan de financiën van het autonoom gemeentebedrijf. De verliezen worden wél door de gemeentekas gedragen hetzij onrechtstreeks.
N-VA raadslid Jan De Graef hekelde ook het feit dat gedurende de afgelopen jaren de derde beleidsdoelstelling van HIM, nl. steun en een vestigingsbeleid voor kleine middenstanders en lokale economie, volledig werd genegeerd. Dit vraagt prioritaire aandacht in de volgende meerjarenplanning. N-VA kon budget en meerjarenplanning geenszins goedkeuren.
Hulpverleningszone Oost: dotatie 2018 : N-VA raadslid Jan De Graef merkte op dat sinds de samensmelting van verschillende hulpverleningsdiensten tot de hulpverleningszone Oost er in het ganse voertuigenplan geen sprake meer is van een investeringsplan voor aankoop van duikmateriaal. In het verleden scoorde de Hamse brandweerpost hierop “uitstekend” maar dit is niet meer het geval.
Volgens de burgemeester zal pas worden geïnvesteerd in nieuw materiaal als het in gebruik zijnde materiaal volledig afgeschreven is.
Gemeenteboekhouding: aanpassing meerjarenplanning en budget 2018: voorafgaand aan de gemeenteraad is er over deze belangrijke materie een vergadering en advies van het managementteam.
N-VA deelt alvast de bekommernis van het managementteam dat aangaf dat de vele verschuivingen van voorziene kredieten in de exploitatierekening een risico vormen om sommige noodzakelijke projecten te kunnen uitvoeren in 2018 en volgende jaren. N-VA fractievoorzitter An Geerinck merkte op dat de jaarlijkse ontvangsten voor de gemeente, nl. dotatie uit het gemeentefonds en dividenden geen vaste gegevens meer zijn, de schommelingen en verminderingen worden groter en groter.
Voor de inkomsten van onroerende voorheffing 2018 rekent men al een terugverdieneffect voor de nieuw appartementen in de Nieuwstraat en op de Markt terwijl deze nog niet in aanbouw zijn. Het is maar de vraag of deze wooneenheden de investeringen in Nieuwstraat en Markt voor de gemeente ooit kunnen terugverdienen. De PPS-projectontwikkelaar heeft hiervoor betere garanties.
Op onze vraag wat nu eindelijk zal gebeuren met de 2de verdieping van het in aanbouw zijnde nieuw administratief centrum antwoordde de schepen van ruimtelijke ordening dat 2 kandidaat-gebruikers, nl. RESOC en Provincie Oost-Vlaanderen hebben afgehaakt. Het College van Burgemeester en Schepenen heeft nu toch de intentie om de ruimte zelf te gebruiken maar heeft nog geen exact plan waarvoor…
De doelstellingennota of begroting 2018 is een vrij kort verhaal. Als men het openslaat leest men vooral tekst maar weinig bedragen. De bedragen die men aantreft houden vooral verminderingen voor jaarlijks terugkerende activiteiten in, nl. Vlaanderen feest, zorg voor erfgoed, activiteiten voor senioren, vervoer van kampmateriaal voor jeugd, enz.
Het budgettair resultaat van het boekjaar 2018 strandt dan na een hele reeks besparingen en met een uiterst minimum aan investeringen op een negatief resultaat van -2 805 578 Euro
N-VA vindt het financieel onverantwoord om de 2 mega PPS-projecten, nl. Nieuwstraat en centrumvernieuwing uit te voeren. Bij het begin van de legislatuur had men voldoende reserves om de Academie beter te huisvesten en de markt te herwaarderen. Nu, 5 jaar verder is er nog steeds geen betere huisvesting en zullen de reserves worden opgebruikt voor ondergrondse parkings waarvoor bij de bevolking geen draagvlak bestaat.
Ronde van Vlaanderen: voor de Ronde die op zondag 1 april opnieuw door onze gemeente flitst is een tijdelijke politieverordening opgesteld. Vooral de commerciële nevenactiviteiten moeten gereglementeerd verlopen en veiligheidszones dienen ingesteld. N-VA heeft steeds positieve kritiek voor bijzondere noodplanningen voor grote evenementen.
N-VA raadslid François Van den Broeck vroeg het College van Burgemeester en Schepenen om op de heuglijke dag van de Ronde extra leeuwenvlaggen aan te brengen aan de N41 bij de intrede van onze gemeente en aan de gevels van het gemeentehuis. Hij verwees naar het voorbeeld van de bevlagde kerktoren in 2017. Er kwam geen duidelijk antwoord vanwege het College.
Concessie brugwachterswoning: er wordt een concessiehouder gezocht om het brugwachtershuisje aan Hammeveer uit te baten als horecazaak in nauwe samenwerking met de gemeentelijke dienst voor toerisme. Een ontwerp van notariële akte voor een concessie van 25 jaren werd ter goedkeuring voorgelegd.
N-VA raadslid François Van den Broeck opperde dat het College vele voorwaarden stelt die een zware financiële dobber betekenen voor de concessiehouder. Zo moet het pand totaal worden gerenoveerd, moeten terras, sanitair en keuken worden aangebracht en moet nog riolering worden voorzien. Bovendien wordt nog geen enkele prijs vooropgesteld. Het zou een mooi project kunnen worden op de site Mirabrug maar met deze eisen heeft het weinig kans op slagen.
Ruimen van sneeuw en ijs op voetpaden: dit agendapunt werd toegevoegd door N-VA raadslid François Van den Broeck naar aanleiding van de winterpiek en sneeuwval de vorige week.
Elke inwoner is verplicht om het voetpad sneeuw- en ijsvrij te houden om voorbijgangers een veilige doorgang te verlenen. Voor vele mensen die ziek zijn of minder beweeglijk is dat echter geen evidente opdracht.
Daarom stelt N-VA voor dat de gemeente een centraal telefoonnummer voorziet waarop hulpbehoevenden terecht kunnen om hulp te vragen alsook een team samenstelt die de hulp kan bieden. Dit team kan mogelijks bestaan uit vrijwilligers, wijkwerkers, leefloners , gemeentepersoneel. Er wordt vooral gedacht aan de dienst “welzijn” of OCMW om dit te sturen.
De Schepen van openbare werken toonde duidelijk zijn waardering voor het initiatief maar praktische bezwaren verhinderen het om al deze winter van start te kunnen gaan. Er is verder onderzoek nodig om dit te kunnen realiseren.
Uitstrooien van as van overledenen buiten de traditionele begraafplaatsen: dit punt werd ter bespreking aan de agenda gezet, eveneens door N-VA raadslid François Van den Broeck.
Op de gemeenteraad van november 2016 had onze fractie reeds de vraag gesteld naar mogelijkheden binnen onze gemeente om de as van overledenen te kunnen verstrooien ofwel in biologische afbreekbare urnen te begraven, buiten de traditionele begraafplaatsen. Het decreet dat dit mogelijk maakt werd door het parlement goedgekeurd op 19/10/2016.
De bevoegde schepen beloofde er werk te maken en een geschikte plaats aan te duiden. N-VA stelde eerder al voor een herdenkingsbos aan te planten waar dit alles in een serene sfeer kan plaatsvinden. Naar het voorbeeld van de gemeente Temse zou eventueel een plaats kunnen worden gereserveerd aan de samenvloeiing van Durme en Schelde, dichtbij het monument van F. De Pillecyn. Dit zou het zelfs mogelijk maken de urne te water te laten wat volstrekt legaal is. Er zijn dus diverse mogelijkheden om hieraan tegemoet te komen.
De schepenen van leefmilieu en begraafplaatsen waarderen het N-VA voorstel maar wachten nog even af of de realisatie van het plan van de gemeente Temse mogelijk blijkt alvorens verdere stappen te ondernemen.
Lotte Peeters en An Geerinck
.