U bent hier
Verslag OCMW raad 19 april 2018
Aankoop los meubilair WZC Meulenbroek: voor de uitbreiding van het seniorenrestaurant en door dat meer bewoners de leefruimtes gebruiken, is er behoefte om meer los meubilair te voorzien. Het betreft 20 tafels, 20 stoelen zonder armleuning en 15 met armleuning en 5 taboeretten. Na een marktonderzoek en onderhandeling werd een gunningsverslag opgemaakt en wordt voorgesteld de opdracht te gunnen aan Busco BVBA Tremelo voor een bedrag van +/- 10765 euro. Gezien het positieve advies van de financieel beheerder werd deze beslissing unaniem goedgekeurd.
Uitbreiding WIFI-netwerk: er kwam een aanvraag voor uitbreiding met vier accespoints. Twee voor het tijdelijke KDV, één voor de ontmoetingsruime van SF Den Eendegaerd en één voor IBO De Roefel. De centrale controller staat in het gemeentehuis en uitbreiding kan enkel met accespoints van het type Ruckus. De offerte van Cipal Schaubroeck voor aankoop van accespoints, adapters en licenties bedraagt 2506 euro (excl. BTW). Door het gunstig advies van de financieel beheerder wordt dit door de raad unaniem goedgekeurd.
Televic-upgrade Axio Mobility en aankoop spectralinks: in het WZC M zijn er heel wat problemen met de mobiele telefonie en de kameroproepen. Televic voorziet een update van Axio Mobility 1.0 naar 2.0. De huidige smartphones voldoen niet meer voor de mobiele telefonie (wel voor kameroproepen). Daarom worden op termijn de smartphones vervangen door Spectralinks (professionele WIFI handsets). Hiertoe wordt voorgesteld een raamcontract af te sluiten over een periode van drie jaar waarin alle smartphones worden vervangen. Het gaat hier om 25 toestellen die om technische redenen enkel bij Televic kunnen aangekocht worden. Unaniem akkoord voor het totale bedrag van 24820 euro.
Aankoop arbeidskledij voor WZC Meulenbroek, KDV Zonnebloem en dienstenchequebedrijf: Al deze arbeidskledij zijn vijf jaar in gebruik en dienen vervangen te worden. Eerder werd principieel beslist van enkel de beroepskledij aan te kopen en zelf in de was en het onderhoud te voorzien. Voordien werd deze arbeidskledij gehuurd, gewassen en onderhouden bij de firma Cleanlease. Men was al een tijdje niet tevreden over hun service. Na nazicht van verschillende offertes samen met een puntenscore gegeven door het personeel WZC, kwam de firma Sarco uit Temse als de economisch meest voordelige en best beantwoordend aan de vooropgestelde beroepscriteria naar voor. De totaalprijs bedraagt 29507 euro, waar er eerder 40000 euro voor voorzien was. Unanieme goedkeuring. N-VA raadslid Chris De Smedt vroeg of het toch niet opportuun was om de kledij van verplegend en verzorgend personeel t.o.v. onderhoudspersoneel verschillend te maken. Momenteel draagt iedereen hetzelfde uniform wat verwarring schept zowel bij bewoners als bezoekers. De secretaris en de voorzitter wuiven deze opmerking weg en zeggen dat uniformiteit bijdraagt aan een huiselijke sfeer.
Herstelling domotica en aanpassing gangverlichting SF Den Eendegaerd: De huidige verlichting is niet meer up to date en niet gebruiksvriendelijk. Voorstel tot het plaatsen van nieuwe verlichting gestuurd door nieuwe domotica. Het diensthoofd van de Technische Dienst maakte hieromtrent een motiveringsnota op. De gunning aan de firma A&T uit Hamme tegen de prijs van 3137 euro, wordt unaniem goedgekeurd.
Nieuwe server WZCM en licenties voor server en domein OCMW/ZSCM: De server van het WZC valt na vijf jaar uit de garantie en moet dringend worden vervangen. De host, de licenties, de noodbatterij en de installatie kosten 8937 euro. In het kader van de GDPR/AVG dient bovendien elke verpleeg- en zorgkundige een apart e-mail adres te hebben. Hierdoor komen er 80 gebruikers bij. Naast de 90 bestaande +80 nieuwe = 170 – 40 reeds aangekochte licenties, moeten er dus 130 bij gekocht worden. Kostenplaatje hiervoor 11100 euro excl. BTW. Gezien het onderhoud van onze serverinfrastructuur in handen is van Cipal Schaubroek, kunnen we enkel bij deze firma prijs vragen. Het wordt hen dan ook unaniem gegund tegen de totaalprijs 24242 euro incl. BTW.
Schuifdeuren SF Den Eendegaerd – aankoop/plaatsing: de huidige deuren zijn heel stroef en moeilijk in gebruik. Na talrijke klachten worden deze vervangen door nieuwe elektronische schuifdeuren. Er werden drie firma’s aangeschreven waaruit PDS als goedkoopste en voldoend aan de eisen naar voor komt. Het wordt hen dan ook gegund voor de prijs van 12227 euro incl BTW.
Wijziging afsprakennota kortverblijf: tot nu toe werd aan bewoners van kortverblijven gevraagd hun voorraad medicatie mee te brengen vanuit de thuissituatie. Enkel wanneer de voorraad is opgebruikt kan er vanuit het WZC medicatie aangekocht worden. Dit wordt als volgt gewijzigd: om een veilig en kwaliteitsvol medicatiebeleid te kunnen voeren, wordt alle medicatie per robot door een externe apotheker klaargezet. Vanuit de thuissituatie wordt slechts voor 2 dagen medicatie overgenomen, ter overbrugging van de volgende levering van de robotmedicatie. Medicatie die via een medisch attest wordt aangekocht, vormt hierop een uitzondering. Unanieme goedkeuring.
Besteding restmiddelen (2016+2017) VIA-akkoord GSD-V aan storting in fonds 2de pensioenpeiler contractanten: De restmiddelen van 2015 werden ooit in dit fonds gestoken. Inspectie van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid kwam er op uit dat er voor de restmiddelen van 2016 (1967 euro) en 2017 (1403 euro) nog geen bestemming was. Naar analogie van de genomen raadsbeslissing op 8/2/2016 worden deze restmiddelen in het fonds gestort.
Aankoop elektrische rolstoelfietsen: Op vraag van WIJ SAAM en animatie WZC wordt voorgesteld om van de “bestemde gelden” van WIJ SAAM (12374 euro) de aankoop te financieren van twee elektrische rolstoelfietsen. Dit zou een meerwaarde betekenen voor rolstoel gebonden bewoners, die zo bij mooi weer een tochtje door Hamme kunnen maken. De firma DV Mobility in Nederland levert deze 2 voor de prijs van 6145 euro incl. BTW. De raad vestigt wel de aandacht van het animatieteam op de noodzaak van een reglementering van het gebruik van deze fietsen, zeker in geval ze aan derden ook worden uitgeleend. Bestaande verzekeringspolissen Ongevallen en Aansprakelijkheid voor vrijwilligers en medewerkers moeten worden nagezien. Aandacht dient ook besteed te worden aan de veiligheidsvoorschriften (o.a. gebruik van helmen).
Voor verslag, Chris De Smedt