Verslag OCMW raad 22 februari 2018

Op 27 februari 2018, over deze onderwerpen: Lokaal sociaal beleid - OCMW

-          De klachtenprocedures van het OCMW die formeel wel wat verschilden, worden nu geüniformeerd tot één klachtenprocedure die geldt voor de hele organisatie. De  kwaliteitsdeskundige (Mevr. An Vervaet) wordt aangesteld als klachtenfunctionaris voor gans het OCMW. Er wordt jaarlijks een rapport opgemaakt voor de RMW.

-          Voor het volledige jaar 2017 wordt door de klachtenfunctionaris een rapport voorgelegd aan de raad met vermelding van het type klacht, het aantal, detail van de klacht, de voorgestelde maatregelen om de klacht te verhelpen en of eventueel opvolging nodig is. Voor het WZC werden elf klachten geformuleerd, voor de assistentiewoningen vijf en voor de sociale dienst één. In totaal werden 17 klachten aanvaard en behandeld.

-          Op 25 mei 2018 treedt een nieuwe Europese  Algemene Verordening  Gegevensbescherming in werking. De huidige informatieveiligheidsconsulent kan deze rol vervullen, deels voor de gemeente en deels voor het OCMW. De kosten worden gedeeld en bedragen ongeveer 3800 euro per jaar voor het OCMW.

-          Het bestek Groenonderhoud 2018 via sociale tewerkstelling en dit voor de campus WZC Meulenbroek en aanpalende SF’s en campus Hospitaalstraat/Damputstraat wordt voorgelegd. Drie firma’s gaan uitgenodigd worden, namelijk Spoor 2 Hamme, Sociale Werkplaats Eeklo en Jomi Sint-Niklaas.

-          De aankoop van een semi-industriële wasmachine en droogkast voor het OCMW Damstraat wordt gegund aan de economisch meest voordelige bieder, zijnde LDL Equipment te Deinze tegen de prijs van 5.045,70 euro.

-          Naar aanleiding van de dwingende opmerking door Audit Vlaanderen in verband met de catering WZC Meulenbroek (dat de markt niet meer werd bevraagd sinds 2004 en het contract met Medirest jaarlijks stilzwijgend werd verlengd) werd met spoed een bestek voorgelegd aan de raad. Gezien het hier over een opdracht van ongeveer 468.817,86 euro gaat, overschrijdt het de limieten van de Europese Bekendmaking. De opdracht wordt uitgeschreven voor één jaar maar kan twee keer met een jaar verlengd worden.

-          De aankoop van porselein en bestek voor WZC Meulenbroek wordt na de onderhandelingsprocedure en het aanleveren van stalen en prijzen, gegund voor het porselein aan Rogge Maurice BVBA Mariakerke (3712 euro) en voor het bestek aan King Belgium Genvalle (1405 euro).

-          De directeur WZC Meulenbroek (Mevr. Saskia Boone) komt een korte toelichting geven over de verhuis naar één beschermde afdeling. Deze vindt uiterlijk op 1 maart 2018 plaats, maar gezien de vele overlijdens de laatste maand, is het grootste gedeelte al gebeurd. De raad wordt verder op de hoogte gehouden.

-          De bezetting van het dag verzorgingscentrum Den Oever voor senioren  is nog steeds ondermaats. Omdat men denkt dat vervoersproblemen van en naar het DVC een probleem zijn voor velen, heeft het Vast Bureau een proefovereenkomst gemaakt met FIMA TOURS Moerzeke. De prijs heen en terug bedraagt 35 euro per persoon waarbij er maar een persoonlijk aandeel van 5,50 euro zou gevraagd worden en de rest bijgepast door het OCMW. N-VA raadslid Chris De Smedt merkt op dat de dagprijs voor het DVC 20 euro bedraagt per persoon en dit dus een zeer verlieslatend project zou zijn. De voorzitter beaamt dit maar stelt dat bij blijvende lage bezettingsgraad het OCMW de subsidies gaan verliezen. De proefperiode loopt over 2 maanden maar tot nog toe heeft niemand hier gebruik van gemaakt. De grote uitdaging is om het DVC nog beter te promoten en bekend te maken bij de Hamse senioren.

-          Vanaf 1 maart 2018 worden in de recreatiezaal van de SF’s De Durme activiteiten georganiseerd voor ALLE Hamse senioren. De deelnameprijs bedraagt 2 euro en hier is water bij inbegrepen. Andere dranken moeten betaald worden. Deze activiteiten worden bekend gemaakt via HamInfo.

-          Secretaris Johan De Maesschalck geeft de raadsleden een uitgebreide toelichting over het Decreet Lokaal Bestuur.

Voor  verslag

Chris De Smedt