Verslag gemeenteraad 25 mei 2018

Op 31 mei 2018, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Gemeentelijke academies.: hervorming deeltijds kunstonderwijs en reglement.

In februari 2018 werd een nieuw niveaudecreet deeltijds kunstonderwijs door de Vlaamse regering goedgekeurd. Het betreft opleidingsaanbod, organisatie, personeelsformatie, inning van het inschrijvingsgeld en certificering van het deeltijds kunstonderwijs. Het schoolbestuur van een academie dat voor een onderdeel erkenning en subsidiëring wil verkrijgen dient voortaan een aanvraag in te dienen bij het agentschap voor Onderwijsdiensten. Het aanbod dat de Hamse academies momenteel aanbieden wordt beschouwd als verworven en moet niet meer worden aangevraagd. Nieuwe richtingen uiteraard wel.

De Hamse academie overweegt een aantal nieuwe richtingen aan te vragen zowel voor de academie beeldende kunsten als academie voor muziek, woord en dans.

Terzelfdertijd werd het academiereglement opnieuw onder de loep genomen en aangepast waar nodig. Het is de bedoeling dat dit vanaf 1 juni bij nieuwe inschrijvingen ter ondertekening wordt meegegeven aan de leerlingen.

N-VA raadslid Jan Laceur  merkt op dat de capaciteitsbepaling voor de Hamse academie niet klaar is en niet toegevoegd aan het reglement, terwijl dit uitdrukkelijk is vermeld in artikel 5.

De schepen van cultuur deelt mee dat de capaciteitsbepaling in voorbereiding is en alvast op de gemeenteraad van juni ter goedkeuring zal worden voorgelegd. N-VA zal dit uiteraard opvolgen.

Rioleringswerken Legierstraat, Doorn en Sint –Anna.

Dit punt werd reeds meerdere keren aan de agenda geplaatst.  Nu wordt gevraagd het aanbestedingsdossier en het gemeentelijk aandeel goed te keuren.

N-VA fractievoorzitter An Geerinck  herinnerde de schepen van openbare werken aan zijn mededeling op de gemeenteraad van februari dat de werken zouden aanvangen kort voor de zomer. De aangelanden werd reeds gevraagd alle ontkoppelingen uit te voeren. Nu blijkt dat de procedure voor open aanbesteding nog moet opgestart worden. Hoe lang zal deze procedure in beslag nemen?

De schepen antwoordde dat bij partner Aquafin zal gepeild worden naar de reden van vertraging en hoopt voor eind 2018 met de werken te kunnen starten.

Buitengewoon onderhoud voetpaden 2018.

Er is een budget voorzien van 290 607.43  Euro voor voetpaden in de Drapstraat en de Bootdijkstraat. N-VA raadslid Jan De Graef  formuleert hierbij vragen en bedenkingen. De Drapstraat kreeg 2 jaren geleden een nieuwe asfaltlaag en een fietssuggestiestrook. Zal er  voldoende ruimte zijn voor o.a. voetgangers met een kinderwagen en rolstoelgebruikers? Worden de inwoners van beide straten vergoed voor de in- en uitrit van hun woning die zij nog maar recentelijk hadden vernieuwd?

De schepen van openbare werken antwoordde dat zal bekeken worden of obstakels die een ruim voetpad zouden verhinderen kunnen verwijderd worden.

In verband met mogelijke vergoedingen voor werken aan in-en uitritten die in het verleden werden uitgevoerd kon de schepen niet onmiddellijk een uitspraak doen. Hierover zal aan raadslid Jan De Graef schriftelijk antwoord bezorgd worden.

Huisvuilophaling bij stakingen.

Dit punt werd aan de agenda toegevoegd door N-VA raadslid Fançois Van den Broeck.

Tijdens de recente stakingen bij intercommunale VERKO, waardoor de normale ophaalrondes van huisvuil en GFT-afval sterk werden verstoord of helemaal niet gebeurden, bleef het huisvuil in de straten staan gedurende meerdere dagen. Heel wat inwoners maakten zich zorgen over deze toestanden. Wat gaat het College van Burgemeester en Schepenen ondernemen bij een langdurige staking bij Verko ? Is er een noodscenario voorzien door de gemeente of kan een minimum dienstverlening voorzien worden dia VERKO ?

De schepen van milieu deelt mee dat de kalender van Verko aangeeft dat de sociale rust  teruggekeerd is. Vanuit  Verko probeert men tijdens stakingen het vuil op te halen waar dat mogelijk is met werkwilligen. Eventueel werken met interimkantoren is bij wet verboden als het om een staking gaat. De gemeente heeft niet de middelen en manschappen om het vuil zelf op te halen. In het kader van de volksgezondheid kunnen er wél opvorderingen gebeuren door de burgemeester. Vanuit Verko en de gemeente kunnen we burgers wel informeren over de ophaalrondes via alle media. Er zal ook een voorstel zijn om een recycle-app te laten aanpassen zodat men snel kan communiceren.

Raadslid F. Van den Broeck blijft er bij dat het bij VERKO nog op vele punten mis loopt en een ernstig risico op stakingen blijft. Dit met alle gevolgen van dien. Na stakingen halen immers heel wat burgers het huisvuil niet meer binnen wat problemen geeft op het vlak van hygiëne en netheid van de straten.

Verslag : Lotte Peeters en An Geerinck