U bent hier
Verslag gemeenteraad 28 mei 2014
Ditmaal stonden er acht punten op de agenda van de gemeenteraad, waarvan alle punten door de N-VA werden goedgekeurd. Bij het laatste punt over de intergemeentelijke scholengemeenschap “Scheldeland” stelde raadslid Laceur zich echter wel de vraag waarom de scholen zo ver uit elkaar liggen. Een van de betrokken scholen ligt bijvoorbeeld in Wetteren. Waarom koos men bijvoorbeeld niet voor Zele of Lokeren? Ten slotte is efficiëntie een van de belangrijkste doelstellingen bij het oprichten van een scholengemeenschap.
Het antwoord van schepen De Mey luidde als volgt: bij het oprichten van de scholengemeenschap was Dendermonde al met Lebbeke samengegaan. Zo’n gemeenschap is ook niet streekgebonden. De enige impact die de verre afstand tussen de verschillende gemeenten kan hebben, is een impact op het personeel
Schepen Drieghe voegt er nog aan toe dat het aantal leerlingen ook van belang was bij het sluiten van een scholengemeenschap. Jan Laceur stelt dat uitwisseling van leerkrachten tussen verschillende scholen wel een goede zaak is, maar de afstand blijft een nadeel. Hamme had nog enkel de mogelijkheid om te fuseren met verder gelegen vestigingen omdat “de dichtstbijzijnde scholen al ingenomen waren.”
Na de agenda werd overgegaan naar het bespreken van de toegevoegde punten. De eerste vraag werd zowel door Groen, S.PA als ook N-VA ingediend en handelde over hetzelfde onderwerp, namelijk over het negatief inspectieverslag van de academie. Raadslid Geerinck stelde dat N-VA alle opmerkingen die door de andere fracties gegeven werden deelt. Verder gaf ze mee dat er klassen zijn die niet voldoen aan oppervlakte. Er wordt nog les gegeven in de gang. Verder zou de akoestiek niet voldoen wat gehoorschade tot gevolg kan hebben. Dit zijn allen zeer ernstige opmerkingen, die dringend aangepakt dienen te worden. Raadslid Geerinck stelt zich de vraag welke aanpassingen onmiddellijk zullen uitgevoerd worden, zodat de academie klaar kan zijn tegen het nieuwe academiejaar op 1 september. Wat voor budgettaire gevolgen zal dit hebben?
Schepen Van Gaeveren geeft antwoord op deze vragen. Hij deelt mee dat het voortbestaan van de academie niet afhankelijk is van nieuwe gebouwen. Hij stelt dat het inspectieverslag grondig werd bekeken. Verbeterplan is quasi afgewerkt, wordt volgende week nog overlegd met de diensten van het OVSG. In juni is er een budgetwijziging en daar zullen dan een aantal zaken in opgenomen worden. Sinds het vorig verslag in 2012 werden reeds enkele zaken veranderd. Er werd bijvoorbeeld een alarm- en evacuatieplan opgesteld. In verband met de akoestiek zullen ook stappen ondernomen worden volgens de schepen. Hij stelt ten slotte ook dat door één fout aan één lokaal al meteen een negatief inspectieverslag gegeven kan worden. N-VA weet door inzage in het inspectieverslag dat het hier niet om één probleem gaat, maar dat er wel degelijk een opstapeling van problemen in het verslag beschreven werd. Door de werken in de Nieuwstraat is het ook een onmogelijk gegeven voor het bestuur om zich daarnaast nog met de academie bezig te houden. Er zal begonnen worden met de keramiekklas en de beeldhouwklas, die krijgen sowieso prioriteit. Dit omdat ze in het inspectieverslag als meest acuut naar voren geschoven werden.
Raadslid Geerinck laat weten dat er ook pedagogische problemen waren. Dat is een gevolg van de problemen met de infrastructuur. De verkiezingsbelofte van het gemeentebestuur om de academie prioritair aan te pakken, werd niet opgevolgd. Voorziene middelen voor het project Nieuwstraat en ondergrondse parking zouden beter aangewend worden voor de academie.
Vraag van raadslid De Graef. Op de Gemeenteraad van 30 april werd meegedeeld dat de parking klaar zal zijn op 15 mei. Pas op 1 juni. Reden van uitstel? Waarom werd een antwoord gegeven op de vorige raad dat niet klopt. Hoeveel abonnementen zijn er reeds verkocht? Zijn er verliezen geleden? Hoe gaat de parking precies uitgebaat worden?
Reden van uitstel van betaling: parking is operationeel sinds 1 mei (toegangscontrole en camerabewaking). Badges en software waren pas beschikbaar op 29 april. Op 15 mei hadden nog niet alle gebruikers gereageerd en kon men de parking niet afsluiten. Er werden nu reeds papieren opgehangen dat de parking vanaf 1 juni enkel met badges kan gebruikt worden. Van verlies is op dit ogenblik geen sprake. Op dit moment zijn 7 plaatsen ingeschreven voor een jaarabonnement. Er zijn 50 plaatsen. Bij problemen met de parking komt men terecht bij de financiële dienst en meteen ook bij de directeur van de HIM. Voor onderhoud: diensten van het Zwaarveld.
Raadslid Geerinck stelde nog een laatste vraag over het bibliotheekfiliaal in Zogge. Dat zou namelijk de deuren moeten sluiten. Het filiaal werd ingericht in een gerenoveerd woonhuis. Daar is duidelijk in geïnvesteerd ook naar automatisering toe. De uitleendienst wordt grotendeels door jeugd, kinderen en scholen gebruikt. Dat was ook de bedoeling van begin af aan. Het aantal ontleningen zal verder ook op peil blijven wanneer de school blijft meewerken. Wat is de echte reden voor het sluiten van het filiaal? Zal het hele gebouw gesloten worden, want dan komen enkele verenigingen die het eerste verdiep gebruiken ook op straat te staan.
Van Gaeveren stemde in met het feit dat de bibliotheek gesloten zal worden. De nota was reeds opgemaakt dat het filiaal zou sluiten wanneer de persoon die het uitbaat in pensioen zou gaan. Nu wordt de bibliotheek uitgebaat door personeelsleden uit de centrale bibliotheek, wat zorgt voor overuren en dat is onhoudbaar. Het aantal bezoekers per openingsuur bedraagt twee à vier personen. Er werd heel wat gerenoveerd, maar dat heeft geen invloed gehad op het aantal uitleningen. Er zouden vochtproblemen zijn wat niet bevorderlijk is voor de collectie. Met betrekking tot de school zullen ze werken met schoolboxen. Er bestaat ook een systeem voor niet-mobiele personen en senioren, namelijk “bib aan huis”. Dit alles zou een alternatief kunnen zijn voor het filiaal in Zogge.