Verslag gemeenteraad 25 februari 2015

Op 31 maart 2015, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Verslag gemeenteraad 25 februari 2015

Aanpassing meerjarenplanning

 

Raadslid Geerinck had een opmerking omtrent dit punt. Ten eerste vroeg ze zich af waarom er geen verklarende nota was en of hier iets aan gedaan zou worden. Ten tweede heeft de gouverneur ook opmerkingen gemaakt bij de budgetwijzigingen. Er ontbreekt namelijk telkens – bij alle rapporteringen – een motivering voor de wijziging. Zullen hier wijzigingen aangebracht worden?

Schepen Huylebroeck gaf antwoord op de vragen van An. Op elke pagina staan de verplichte vermeldingen, aldus de schepen. Wat de strategische nota betreft, liet de schepen weten dat elk bestuur zelf bepaalt hoe men dit invult.  Volgens schepen Huylebroeck zijn er daarnaast een aantal onterechte opmerkingen gemaakt. Er zal alleszins bij de volgende opmaak rekening gehouden worden met deze opmerkingen van raadslid Geerinck.

Aanstelling sanctionerend ambtenaar GAS

Raadslid Laceur laat weten dat hij een aantal maanden geleden al een vraag gesteld heeft over de financiële implicaties omtrent GAS. Zijn er omtrent deze aanstelling opnieuw financiële implicaties? Verder wou Jan Laceur graag weten hoeveel dossiers net behandeld worden in onze gemeente.

Burgemeester Vijt stelt dat er geen financiële implicaties zijn en besluit ook dat alle gegevens omtrent GAS-sancties via email naar de raadsleden verzonden zullen worden.

Lokaal toewijzingsreglement: aanpassen woninglijst

 

Raadslid Geerinck merkt op dat het aantal op de woninglijst onveranderd is gebleven. Ze stelt zich de vraag in welke mate dit aanbod momenteel aan de vraag beantwoordt. Hoe staat het met andere woorden met de wachtlijsten?

Burgemeester Vijt laat in zijn antwoord weten dat het totale pakket van woningen in Hamme nog steeds hetzelfde is maar het aantal woningen dat in aanmerking komt specifiek voor senioren is wel veranderd.  Er is meer vraag vanwege senioren naar woningen met 2 slaapkamers in situaties met kleinkinderen.

Doorstromingsmaatregelen halte Markt

Schepen Drieghe geeft eerst een korte toelichting omtrent dit agendapunt.

Raadslid De Graef stelde enkele vragen hierover. Ten eerste vroeg hij zich af of er geen extra invalidenparkeerplaatsen kunnen ingepland worden, aangezien de helft ervan verdwijnt. Tot nu waren er vier aanwezig, wat uiteindelijk tot slechts twee parkeerplaatsen herleid zal worden. Verder vroeg hij zich ook af wat er nu met de voorrangsmaatregelen zal gebeuren. De voorrangstoestand is nu voorrang van rechts, wat heeft men hieromtrent beslist? Over welke buslijnen gaat het juist ? Zullen er verder nog andere plaatsen aangepast worden in functie van de rotonde die er zal komen? Ten slotte vroeg Jan zich ook nog af of dit plan opgenomen is in het mobiliteitsplan.

Schepen Drieghe stelde dat alles overlegd is met De Lijn en ook door hen goedgekeurd werd. De problematiek inzake invalidenparkeerplaatsen werd reeds nagekeken. Er zijn er telkens één à twee in gebruik. Moesten er in de toekomst echt meer plaatsen nodig zijn, zal dat dan bekeken worden. Het plan is zeker ook geïncorporeerd in het mobiliteitsplan. De bus komt volgens de schepen van de N41 en de voorrang van rechts blijft ook bestaan. Er is verder geen uitbreiding van het aanbod voorzien, aangezien De Lijn aan het besparen is en er niet echt nood is aan uitbreiding.

Politieverordening carnaval

François Van den Broeck stelt een vraag over dit punt. Hij merkte namelijk op dat in Kastel wel drank geschonken werd in glazen. Waarom is er wel een politieverordening voor het centrum en niet in Kastel?

Burgemeester Vijt laat weten dat de voorbije carnaval in Kastel goed verlopen is, er waren geen interventies. In het centrum ligt het risico daarentegen volgens de burgemeester iets hoger. Daardoor dienen er ook extra maatregelen genomen te worden.

François vindt het niet kunnen dat er een onderscheid gemaakt wordt tussen de Hammenaren die in het centrum wonen en de Hammenaren die in de deelgemeenten wonen.

Project Nieuwstraat

Raadslid De Graef wijst terug naar de gemeenteraad van 17 december waar hij vijf vragen stelde omtrent het project Nieuwstraat. Ondertussen zijn we twee maanden verder en kreeg hij nog steeds geen antwoord op zijn vragen. Daarom stelt hij nu deze vragen opnieuw, in de hoop deze keer wel een degelijk antwoord te ontvangen.

1.            Werd het contract voor de bouw van het nieuw administratief centrum gegund? Zo ja: aan welke partij? Zo nee: in welke fase is het dossier nu?

2.        Werd er een wijziging aangebracht aan het bestek van de bouw van het nieuw administratief centrum voor de aansluiting van het bestaande gemeentehuis en de renovatie hiervan?

3.        Welke aanbestedingswijze werd er toegepast voor de renovatie en de aansluiting van het huidige gemeentehuis aan het nieuwe administratief centrum?

4.        Werd de aansluiting aan het nieuwe administratief centrum en de renovatie van het huidige gemeentehuis gegund? Zo ja: aan welke partij? Zo nee: in welke fase is het dossier nu?

5.        Het bestaande gemeentehuis is een beschermd monument. Welke consequenties heeft dat op de aansluiting op het nieuwe administratief centrum en de renovatie van het gemeentehuis? Hoe gaat men hiermee omgaan?
Van Gaeveren stelt dat hij twee maanden wel verantwoording gaf, maar toch terughoudend was, aangezien het zeer technische en juridische vragen waren. Hij zei toen dat ze door specialisten van een technisch bureau begeleid worden.

Antwoorden op Jans vragen werden gegeven door schepen Van Gaeveren.

Vraag 1: Neen, men zit in fase twee van de onderhandeling om naar het beste “final offer” te komen
Vraag 2: Neen, door het feit dat er nog een onderhandelingsprocedure is. Er is beslist om nog verder te onderhandelen om de werken te gaan verbeteren
Vraag 3: Geen
Vraag 4: Neen, men zit nu in fase twee van de onderhandeling
Vraag 5: Consequenties zullen er niet zijn, aangezien het voornamelijk gaat om  de voorgevel. Er wordt overleg gepleegd met onroerend erfgoed

Pesticidenvrij onkruidbeheer

Dit punt werd aan de agenda toegevoegd door François Van den Broeck. De nieuwe Vlaamse wetgeving op pesticidengebruik werd van kracht op 1 januari 2015. Gemeenten mogen geen pesticiden meer gebruiken op alle terreinen die horen tot een openbare dienst, terreinen van de gemeente, schoolterreinen, voetpaden, sportterreinen, kinderdagverblijven, zorginstellingen  en zo meer. Vorig jaar verklaarde de bevoegde schepen reeds dat Hamme zich hierop goed zou voorbereiden en zeker geen pesticiden meer zou gebruiken in 2015. Er was trouwens noch slechts een beperkte voorraad in stock die al in 2014 zou opgebruikt zijn. Wat is momenteel de stand van zaken hierover?

Schepen Drieghe antwoordde dat de problematiek aangepakt werd. Er zal één uitzondering gemaakt worden voor probleemterreinen, zoals voetbalterreinen. Voor het overige is er echter besloten om volledig pesticidevrij te werken. Er is een samenwerking met Spoor Twee voorzien, er werden infraroodstralers aangekocht en bepaalde vaste planten werden aangekocht (vooral voor de kerkhoven) opdat men daar niet meer hoeft te wieden.

Tom Waterschoot liet ook nog weten dat de milieudienst met een campagne zal starten. Er wordt zeer nauw toegekeken op het gebruik van rattengif. Men moet steeds aangeven waar men dat middel strooit en in welke mate dat gebeurd. Ook voor het gebruik van de pesticiden op de voetbalterreinen zijn er sterke regels opgelegd. Er wordt verder ook gesensibiliseerd, bijvoorbeeld in het gemeentehuis en in Haminfo.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is