U bent hier
Verslag gemeenteraad 17 juni 2015
Verslag gemeenteraad 17/06/2015
Hamse Investeringsmaatschappij
Kritiek van Raadslid Jan De Graef bij dit punt. Hij wijst erop dat hij een iets langere tussenkomst zal geven dan gewoonlijk. Deze keer is een langere tussenkomst nodig omdat de situatie van de HIM niet goed zit. De HIM gaat erop achteruit, de uitgaven zijn hoger dan de inkomsten. De uitbatingen van de HIM gaan allemaal in het rood. De vrachtwagenparking Zwaarveld is het voorbeeld bij uitstek. Eventueel kan de HIM langetermijncontracten hanteren waarbij het vierde jaar gratis kan aangeboden worden stelt Jan De Graef. Een gevulde parking trekt automatisch meer volk aan. Een meer doordachte aanpak is nodig.
Buntstraat/Vermaakstraat daar is nog maar één bouwgrond verkocht !
Het personeelskader van HIM is totaal ontoereikend voor het steeds uitbreidende takenpakket. Een degelijk loon voor het hoofd van HIM, dat zeer geëngageerd is, is wenselijk. Het aantal taken zal in de toekomst fors stijgen met o.a. uitbating ondergrondse parking Nieuwstraat en nieuwe sporthal..
De NV Baantje komt 1.9 miljoen euro in het negatief. Hoe kan men dit oplossen?
Antwoord van Schepen Huylebroeck: ivm verkoop van de Buntstraat werd 14 dagen geleden de compromis voor de eerste grond getekend. Hopelijk kan de verkoop dit jaar rondgemaakt worden.
N-VA stemde onthouding : niet akkoord met de gang van zaken, er is dringend een meer gerichte en commerciële aanpak nodig voor HIM.
Jaarrekening 2014
Toelichting van Schepen Huylebroeck.
Opmerkingen van Fractievoorzitter An Geerinck : Hamme streeft om in het midden van de groep met vergelijkbare gemeenten te blijven maar wat betreft de personenbelasting en onroerende voorheffing staat men nog steeds vooraan. Ook retributies worden fors verhoogd. Bijna elke gemeenteraad is er een verhoging van retributies of worden er nieuwe uitgevonden. Het budgettaire zwaartepunt komt bij project Nieuwstraat te liggen. Als men dit uitvoert zullen veel gebreken opduiken in Hamme zoals restauratie winterkapel en academie, rioleringen, enz. die geen oplossing zullen krijgen wegens tekort aan financiële middelen.
De gemeente levert veel inspanningen om woningen aan te bieden. Maar personen die zelf hun eengezinswoning willen renoveren blijven in de kou staan. Nog minder gezinnen dan vorig jaar werden vergoed voor het vernieuwen van hun woning. Het gemeentebestuur en Zonnige Woonst willen blijkbaar alles zelf houden. Burgers die hun woningen optimaliseren en de kwaliteit van de Hamse woningen verbeteren moeten met een premie beloond worden vindt An. De werkelijkheid is dat zij na verbeteringswerken een hoger kadastraal inkomen krijgen toegekend en als gevolg een hogere onroerende voorheffing betalen.
An stelt de vraag waarom vrachtwagen en ziekenwagen in 2014 dan toch niet werden aangekocht ?
Antwoord van schepen Drieghe: Chauffeur van ziekenwagen zou extra rijbewijs moeten hebben (wegens gewicht van ziekenwagen), daarom werd die ziekenwagen nog niet gegund.
Antwoord schepen Van Gaeveren: Vorige legislatuur werd fiscaliteit verlaagd naar 8 procent.
N-VA onthield zich bij de stemming omdat we geenszins akkoord gaan met de bestemde gelden voor het project Nieuwstraat.
Gemeenteboekhouding wijziging 2015
Opvallend weinig wijzigingen. Enkel bijkomend budget voor aankoop van grond voor project Nieuwstraat. Dat dit budget afgenomen wordt van het investeringsbudget voorzien voor de renovatie van het bestaande gemeentehuis is al veelbetekenend. We hebben een vermoeden dat er nog meer dergelijke ingrepen zullen gebeuren met alle gevolgen van dien voor de renovatie van het huidige gemeentehuis stelt An Geerinck.
N-VA stemde hier eveneens onthouding wegens verschuivingen in de budgetten voor het project ondergrondse parking in de Nieuwstraat.
Marktreglement zomerbraderij
Vraag Raadslid Jan Laceur bij artikel 2: kunnen alle verenigingen in de ruime zin van het woord deelnemen of enkel die met rechtspersoonlijkheid?
Antwoord Burgemeester: een reglement is nodig om wantoestanden tegen te gaan, elke vereniging in ruime zin, is welkom.
Goedkeuring.
Onteigeningsplan Rijkswacht woningen
Raadslid Jan Laceur vindt het een goede zaak dat dit geen private woningen worden gezien hun zonevreemde ligging. Wat wordt echter de functie van deze gebouwen. Zullen deze even leeg staan?
Schepen Van Gaeveren: voorlopig krijgen ze nog geen invulling, aangezien er eerst nog zaken geregeld dienen te worden.
Herziening GRS
Raadslid François Van den Broeck hamert op het feit dat de beslissing in de vergadering van Gecoro op een ongeldige manier is tot stand gekomen. Er zijn 13 stemgerechtigde leden en er waren meerdere personen aanwezig in een besloten vergadering. Dit kan niet en N-VA vraagt hierover verder onderzoek. Wegens procedurefouten in de besluitvorming van Gecoro meent N-VA dat het punt van de agenda moet worden gehaald en later hernomen.
De Burgemeester houdt geen rekening met deze opmerking en wil de stemming laten doorgaan.
Fractievoorzitter An Geerinck heeft volgende bezwaren :
1..We gaan niet akkoord met de wijziging van "Buitengebied" naar "Bijzonder Economisch Knooppunt". Het statuut buitengebied kan Hamme interessantere mogelijkheden bieden voor subsidiëring van bepaalde projecten.
2 We gaan niet akkoord met de voorgestelde uitbreiding van het industrieterrein voor regionale bedrijvigheid.
3 We vragen correctheid in het toepassen van de compensatiemaatregelen inzake Herbevestigd Agrarisch Gebied.
4. Er s een procedurefout gemaakt bij de beslissing over het GRS in de Gecoro-vergadering van 4 juni 2015 waardoor deze ongeldig is.
Nieuwstraat
Twee zakenrechtelijke transacties liggen ter goedkeuring voor aan de Gemeenteraad. De gemeente Hamme dient eigenaar te zijn van alle gronden met betrekking tot het project Nieuwstraat alvorens dit kan doorgaan.
Het project Nieuwstraat wordt nogmaals uitgebreid besproken. Fractievoorzitter An stelt dat N-VA helemaal geen voorstander is van het project met ondergrondse parking van 2 lagen voor 200 wagens. Dit is geen project op maat van Hamme.
De VVSG heeft een 10-stappenplan uitgetekend voor overheden om grootschalige projecten uit te voeren in samenwerking met een privé-partner, de zogenaamde pps.
1ste stap : nagaan of er een maatschappelijk draagvlak is. Dat is er duidelijk niet. Dat bleek al uit de verkiezingsuitslag van de gemeenteraadsverkiezingen 2012 waar de meerderheidspartijen met de VLD op kop het plan Hamme 2020 voorstelden. In het centrum boekten zij verliezen. Daaropvolgend beloofden zij de burger een ander groot dringend investeringsproject de voorkeur te geven, nl. de renovatie van de site van de Academie en de winterkapel op de Markt.
Deze belofte werd door de Burgemeester naar de prullenmand verwezen en het begin van Hamme 2020 wordt nu toch doorgevoerd, we bestempelen dat als woordbreuk.
2de stap : nagaan hoe men kan financieren met de raadgeving erbij geen pps af te sluiten om louter budgettaire redenen. Het managementteam van onze gemeente schat de financiële risico’s zeer hoog in. De prijs voor het project wordt ook angstvallig geheim gehouden voor de oppositie. Schepen van Gaeveren wil ons doen geloven dat het geheel binnen het geplande budget van 10 miljoen euro zal blijven.
Voor het project Nieuwstraat wordt een blanco cheque getekend. De infrastructuur wordt zo goed als ruw afgeleverd. Het overgrote deel van het administratief centrum als de ondergrondse parking zal nog door de gemeente moeten gebeuren.
De privé-partner neemt geen risico’s. Als garantie voor de samenwerking wordt hem door het College over een periode van 10 jaar de mogelijkheid geboden 15 appartementen en 3 wooneenheden te realiseren op de plaats van het vroegere jeugdcentrum.
3de stap : nagaan hoe men de grondposities kan verankeren maar deze 3de stap zet men beter niet als de vorige als hoogst onzeker zijn. Men kan dan beter op zijn stappen terugkeren en het project stopzetten.
Raadslid Jan De Graef stelt dat de pps-constructie juridisch aanvechtbaar is omdat het principe van mededinging niet werd gerespecteerd.
Raadslid Jan Laceur verzamelde bewijzen van hun genegeerde beloftes bij het begin van deze legislatuur.
Fractievoorzitter An Geerinck besloot met de stelling dat iedereen van het gemeentebestuur weet dat er geen draagvlak is, dat de spaarpot zal opgesoupeerd zijn en dat de pps juridisch aanvechtbaar is. N-VA vindt het onbegrijpelijk dat de meerderheidspartijen tegen beter weten in het startschot geven voor de ondergrondse parking. Wie dit goedkeurt komt met een gewetensprobleem te zitten.
Veiligheid en incidenten
Punt toegevoegd aan de agenda door Raadslid Jan De Graef.
De laatste maanden worden we in onze gemeente meer en meer geconfronteerd met grote en minder grote incidenten op het openbare terrein. Deze incidenten gaan van pestgedrag en beledigingen naar vechtpartijen en ronduit onaanvaardbaar sociaal gedrag.
Enkele voorbeelden :
Gebeurtenissen in het park Kerkwijck waar kinderen klaarblijkelijk worden weggepest of geslagen en waarbij persoonlijke eigendommen (fietsen) beschadigd worden.
Inspanningen om de Kerkstraat en omgeving aantrekkelijker te maken voor de lokale kleinhandel gaan gedeeltelijk verloren door het asociale gedrag van een aantal jongeren die er niet voor terugdeinzen mensen te beledigen en zelfs te bedreigen. Enige tijd geleden was er trouwens een ernstige vechtpartij ter hoogte van het Belfius bankgebouw.
Jonge vrouwen en meisjes worden op straat beledigd en uitgescholden. De actie “Wij overdrijven niet” is in Hamme helaas ook een feit. Hij wees erop dat sommige daders jonger zijn dan 16 jaar.
Het is ook een vaststelling dat ook jongeren van de Turkse gemeenschap meermaals betrokken zijn bij verschillende incidenten. Met welke vertegenwoordigers van de Turkse gemeenschappen gaat men hiervoor contact opnemen ? Welke acties gaat men hierin ondernemen ?
Allemaal vragen aan het College van Burgemeester en Schepenen naar concrete maatregelen van onze veiligheidsdiensten.
Antwoord burgemeester : de vragen die gesteld zijn dienen in alle objectiviteit benaderd te worden. De geciteerde feiten werden niet aangegeven bij de politie. Elk geval van geweld dient bij de politie gesignaleerd te worden. Sinds 2014 is het mogelijk GAS-boetes op te leggen.
Alle delicten van minderjarigen zijn de bevoegdheid van het parket en de jeugdmagistraten.
Beleidsmatig is het de bedoeling om vanuit sport, cultuur, onderwijs en dergelijke meer jongeren uit de migrantengemeenschap meer te betrekken. Naast een grote groep inwoners van Turkse origine, zijn er ook heel wat Polen, Roma’s, Bulgaren en andere nationaliteiten die zich hier gevestigd hebben. Dienst welzijn voert hieromtrent een actief beleid. Elke migrant wordt meteen door de dienst burgerzaken naar de dienst welzijn doorgestuurd. Daar vernemen ze hoe ze op een constructieve manier kunnen inburgeren. Verder is er een actieve begeleiding naar het onderwijs. Vroeger stelden we vast dat kinderen maanden niet naar school gingen. Door de dienst welzijn wordt dat probleem aangepakt. Voor jongeren tussen 12 en18 jaar is er Habbekrats. Tot slot worden jongeren met gedragsproblemen begeleid door o.a. een psycholoog.
Raadslid Jan De Graef stelde voor om ook gemeenschapswachten in te schakelen die onmiddellijk kunnen ingrijpen.
Verslaggevers,
Lotte Peeters en An Geerinck