OCMW raad 20 maart 2014

Op 26 maart 2014

Op de raad van 30 mei 2013 werd het consultingbureau Probis aangesteld voor een begeleiding inzake organisatieverandering van het kinderdagverblijf. Doelstelling is om de huidige werking op gebied van organisatie, personeel en financiën te evalueren met zicht op waaraan te sleutelen in functie van de nieuwbouw. Voor een voorstudie, plaatsbezoek en twee workshops betaalt het OCMW Hamme inclusief BTW 10.587,5 euro. O ja, het plaatsbezoek is niet doorgegaan en de duur van een workshop is 3 uur. Voor deze kostprijs mogen we toch wel “een voorstel voor wat betreft de toekomstige personeelsbezetting, de huidige werking en de financiële middelen” verwachten alsook “een duidelijk beeld over het toekomstige kinderdagverblijf waarin zowel aandacht wordt besteed aan een optimale afstemming met de zorgvraag van de ouders, een geschikte verblijfomgeving voor de kinderen en een geschikte werkomgeving voor het personeel”. De 2 resultaatsgebieden die Probis zelf omschreef in hun dossier van 19 april 2013. Op deze raad lichten ze hun project toe.

 

Op financieel vlak lijdt het kinderdagverblijf een tamelijk groot verlies (167.000 euro in 2012). Je kunt werken aan stijgende inkomsten of dalende uitgaven. Probis schetst dat de opbrengsten zijn gestegen met 1,9% maar dat deze stijging lager is dan de stijging van de gezondheidsindex (2,18%). Wat hiervan de reden kan zijn, wordt niet aangehaald. Aangezien de opbrengsten van de ouders min of meer vastliggen via Kind & Gezin moet er gewerkt worden aan de andere opbrengsten. Probis adviseert de verhoging van de dagbezetting, maar vergeet dat dit heden recht getrokken is richting 87% (gelijkaardig met 2012), en ruimere openingsuren, bvb tot 20u (ipv 18u). Of dit gebaseerd is op vragen van de ouders, personeel (is uitbreiding van uren mogelijk met zelfde personeelsbestand) en hoeveel euro dit extra kan geven aan inkomsten wordt niet gemeld. Aan uitgavezijde is er een stijging van de personeelskost die veel hoger ligt dan het totaal aan inkomsten: verhouding bezoldiging/opbrengsten = 141%. Absoluut te mijden en Probis geeft als richtcijfer 80% mee wat ons 75.000 euro moet opleveren en gezocht kan worden in een efficiënte inschakeling van de personeelsleden. Uren van medewerkers moeten in functie staan van de zorgvraag van het kind, niet andersom. Dit is voor ons een logisch gegeven maar een aanzet hoe de uurroosters in het kinderdagverblijf dan moeten aangepast worden, wordt niet gegeven.

 

Uit de workshops zijn een aantal kernthema’s naar voor gekomen. Ten eerste de nieuwbouw. Nu, dat er een masterplan moet ingediend worden en een architect moet aangesteld worden, daar is geen consulting voor nodig en dat voor de uitwerking van de conceptnota er enkel melding wordt gemaakt dat het kinderdagverblijf op het gelijkvloers moet zijn en gericht naar de tuin is toch wel beperkt. Of er gewerkt moet worden met horizontale dan wel verticale leefgroepen, daarover wordt geen formeel advies verschaft. Consulting zou kunnen betekenen gezien het aantal te verwachten opvangplaatsen, de locatie, de aanpak in omringende kinderdagverblijven en wetenschappelijke fundamenten of OCMW Hamme moet gaan voor de horizontale dan wel verticale groepsindeling van kinderen (kindjes in eenzelfde leeftijdsgroep versus groepjes met kinderen van verschillende leeftijd). Een ander thema is de financiële optimalisatie waar hetzelfde gezegd wordt als hierboven. Attitudes en competenties blijken ook een thema te zijn waarbij een missie-visie moet uitgewerkt worden, basiscompetenties voor iedere medewerker moeten bepaald worden en per medewerker een persoonlijk ontwikkelingsplan moet ontwikkeld worden. Grootse HR-termen die zonder invulling alleen maar vaag en algemeen klinken.

 

Ons gevoel na de presentatie was: dit kan eerder waar getoond worden. In een school, ziekenhuis, rusthuis en dus ook kinderdagverblijf. Het bevat zeer weinig specifieke ankerpunten betreffende de oorspronkelijk omschreven resultaatsgebieden, vertelt niks nieuws wat het managementteam niet zou kunnen bedenken in functie van een nieuwbouw en geeft geen basisaanzet voor de verantwoordelijken van De Zonnebloem. Enkel het consultingbureau zelf is hier een ervaring rijker, met meer dan 10.000 euro uiteraard letterlijk.

 

In navolging van de toelichting staan er nog twee agendapunten op de raad in verband met het kinderdagverblijf. Net zoals vorig jaar is een uitbreiding van het aantal opvangplaatsen in het huidige kinderdagverblijf (van 33 naar 39) niet goedgekeurd door Kind & Gezin wegens te beperkt in ruimte.

De eigenaars van woning Hospitaalstraat 18 hebben meteen na de vorige raad toch bereidheid getoond tot verkoop. N-VA Hamme, in architectonische functie van de toekomstige zorgsite, gaat akkoord met het compromisvoorstel (schatting OCMW = 85.000 euro versus schatting eigenaars = 100.000 euro) tot aankoop van de woning ten bedrage van 90.000 euro.

 

Nadat op de vorige raad een talrijk publiek van verpleegkundigen en verzorgenden aanwezig was om hun ongenoegen te uiten over de gang van zaken in het nieuwe woonzorgcentrum, ontvangen we op deze raad een schrijven van medewerkers die hun tevredenheid, motivatie en inzet uiten. Ondertekenaars zijn het onthaal en de diensthoofden. We kunnen alleen maar hopen dat er geen groepen van voor- en tegenstanders wordt gecreëerd of dat er een kloof is tussen personeel van een afdeling en het diensthoofd.

Raadslid Walter Peeters vindt het alvast een goed signaal dat zijn advies werd gevolgd. De personeelsbevraging en het samenzitten van medewerkers met directeur en secretaris bood op zich al een signaal op de geuite bezorgdheid, namelijk het creëren van openheid en luisterbereidheid voor de opmerkingen. We zijn dan ook benieuwd naar de volgende raad waar het verslag van de 4 overlegavonden en de evaluatie van de te nemen maatregelen of aanpassingen aan bod komt. Terloops vraagt raadslid Walter Peeters of de kapping van bomen bij de afbraakwerken wel professioneel verliep. Een aantal zijn immers op de omheiningen gevallen waardoor deze hekkens onbruikbaar werden. Aannemer Wulteputte werkte hiervoor met onderaannemers. De bouwheer werd evenwel niet verwittigd van dit feit en men deelt mede de aannemer hier zeker over aan te spreken en het herstel van de hekkens door te rekenen.

 

In een toegevoegd agendapunt vraagt raadslid Bruno Pletinck de toepassing van het decreet van 29 juni 2012 dat stipuleert dat de reglementen van de raad, vast bureau en bijzondere comités vanaf 1 januari 2014 niet meer bekend gemaakt worden via aanplakking maar wel gepubliceerd moeten worden op de website. Aangezien de website na indiening van het agendapunt werd uitgebreid met dergelijke link (http://www.hamme.be/ocmw/1871-www/1884-www/88090-www.html), was de goedkeuring ervan een formaliteit.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is