Verslag OCMW raad 24 augustus 2017

Op 31 augustus 2017, over deze onderwerpen: Lokaal sociaal beleid - OCMW

Het bestuur van AZ Nikolaas  vraagt aan het OCMW  Hamme de toestemming  om het voorlopig leegstaande 2de verdiep van het voormalige Fabiolaziekenhuis  een andere bestemming te mogen geven. Het betreft een overeenkomst met Blijdorp, ingaande op 1/9/2017 tot en met 31/12/2018. Blijdorp staat voor broodnodige verbouwingen en zou ondertussen hun bewoners hier huisvesten. Het betreft hier personen met nog een redelijk goede zelfredzaamheid en niet -storend gedrag. Blijdorp staat in voor de aankleding van de kamer, het meubilair, eventuele verf-  en aankleding werken en de volledige uitbating. Er een aparte telefonische verbinding voorzien zodanig dat het ziekenhuisgebeuren er geen hinder van ondervindt. De bewoners mogen ook niet op andere verdiepingen gaan rondhangen. Er zou geen huurprijs gevraagd worden, wel een forfait voor water- en elektriciteitsverbruik, welke wordt berekend per gebruikte oppervlakte  en het aantal  verblijvende personen. Dit voorstel werd positief onthaald, mits er genoeg toezicht is op de gemaakte afspraken.

Er ligt ook een nieuwe gunning van de overheidsopdracht  “Medicatietoelevering voor WZC Meulenbroek “ klaar nadat een eerdere gunning werd ingetrokken op 20/04/2017 na een klacht bij de Raad Van State door 1 van de deelnemers. De advocaten die na die klacht zich met de zaak beziggehouden hebben, hebben gans de nieuwe procedure opgevolgd en ondersteund. Hopelijk is alles nu correct verlopen. Er waren 5 kandidaturen en na het beraad van de jury bestaande uit coördinerend arts Dr. Dierickx W, directeur Saskia Boone en de 4 afdelingshoofden werd COOP –apotheken cvba , Nieuwe Vaart , 151 ,9000 Gent voorop geschoven. Zij zijn de indiener van de meest voordelige regelmatige offerte. Tevens geven zij een korting van 25% rechtstreeks aan de bewoners  op niet terugbetaalde geneesmiddelen.

De sociale dienst van het OCMW doet ook een voorstel  i.v.m. het Verhoog. Op geregelde tijdstippen vinden er activiteiten plaats voor de doelgroep: kookactiviteiten en grotere festiviteiten zoals Kerstfeest en zomerbarbecue. Omwille van de kostprijs wordt voorgesteld een kleine bijdrage te vragen per activiteit zijnde voor de kookactiviteit max. 5 euro per persoon en bij grote festiviteit max 20 euro per persoon. De voorzitter de Heer Verschelden schroefde zelf echter de prijs terug naar 2 euro  voor gewone maaltijd tot max 5 euro voor een feestmaaltijd. Dit voorstel werd door N-VA raadslid De Smedt mee goedgekeurd, mede onder voorwaarde van correcte opvolging dat door deze maatregel geen personen uitgesloten worden.

Jaarlijks gaat de sociale dienst met de doelgroep op daguitstap (vb. concert,  pretpark etc.) De cliënten betalen geen persoonlijke bijdrage en de kosten worden volledig gedragen door de subsidie. Vanaf 1/8/2017 gaat het OCMW ook een bijdrage vragen van 10% van de kostprijs aan de cliënt naar analogie met de individuele tussenkomsten waar er ook 10% tussenkomst gevraagd wordt.  N-VA raadslid De Smedt keurde dit mee goed.

De Raad krijgt ook de resultaten van het tevredenheidsonderzoek van het Kinderdagverblijf Zonnebloem van het voorjaar 2017 ter inzage. Het betreft overwegend positieve kritieken, waar de feiten dat er geen collectieve sluiting is en het heel goede contact met de personeelsleden in uitblinken. De negatieve punten zijn voornamelijk bouwtechnische opmerkingen zoals de verouderde toestand van het gebouw  en de bereikbaarheid enkel via een trap die opvallen. De bouw van het nieuwe Kinderdagverblijf zal aan deze problemen een eind maken. Tevens wordt er nog opgemerkt dat het gebouw nog steeds in orde is met de brandveiligheid.

Voor verslag De Smedt Chris