Verslag gemeenteraad 22 november 2017

Op 30 november 2017, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Gemeenteboekhouding  - budgetwijziging

Een 2de budgetwijziging voor 2017 werd ter stemming voorgelegd. Volgens de schepen van financiën werden alleen technische aanpassingen doorgevoerd. Toch is dit een document van 32 bladzijden waarbij een uitgebreide toelichting op een raadscommissie geen overbodige luxe zou zijn.

N-VA-fractievoorzitter An Geerinck vroeg uitleg over de voorziene kredieten voor rioleringswerken. De  lang voorziene kredieten voor werken aan Doorn en Legierstraat worden uitgeboekt vermits dit project plots moest worden overgedragen naar het Lokaal Pact. Het gaat om 315 463 Euro.

Jammer omdat het project al ver gevorderd was in de voorbereidingen en het nu koffiedik kijken is wanneer Aquafin de uitvoering zal verwezenlijken. De schepen van openbare werken kon nog steeds geen datum meedelen maar beloofde nog maar eens contact te nemen met de nieuwe bouwheer.

Eigenaardig is dan weer dat de rioleringswerken en herinrichtingswerken in de Sint Martensommegangstraat  een volledig gemeentelijk project kunnen blijven en nog in het verkiezingsjaar 2018 kunnen uitgevoerd worden. De schepen van openbare werken wijt dit aan het feit dat de riolering daar reeds aanwezig is.

EVA -  VZW Toerisme

Weliswaar in de rand van het dossier dat voorlag maar toch belangrijk was de opmerking van N-VA raadslid François Van den Broeck over het gemeentelijk infopunt te Moerzeke.

Het lokaal waaraan het infopunt gekoppeld was is opnieuw in gebruik genomen. Uiteraard is het de taak van het gemeentebestuur om een toeristisch infopunt van het nodige infomateriaal te voorzien, zoniet heeft dit infopunt geen nut.

De schepen van toerisme erkent het probleem maar kampt met tijdsgebrek om alle toeristische info over onze gemeente gericht verspreid te krijgen .

Habbekrats – samenwerkingsconvenant

Tengevolge de algemene vraag om inzage van het jaarverslag 2016 van vzw Habbekrats op de gemeenteraad van oktober werd een raadscommissie bijeengeroepen en kwamen leidinggevenden van de vzw Habbekrats hun werking toelichten.

Onze fractie kan zich vinden in de missie en de visie van vzw Habbekrats maar raadslid Lotte Peeters formuleerde enkele zorgwekkende vaststellingen bij de resultaten. De werking heeft in Hamme slechts 75 leden met een pasje. Ook opvallend is de  uitstroom van de groep 16- tot 18 jarigen . Laat dit nu net de cruciale leeftijd zijn waarop hun werking gericht is en vereist is. Meer inzet hierop is aangewezen.

Ook de doorstroming van leden naar het reguliere jeugdwerk is te beperkt of zelfs onbestaand. Raadslid Lotte Peeters vroeg aan de schepen van jeugd om de werking jaarlijks uitgebreider te evalueren. De schepen beloofde gevolg te geven  aan onze vraag.

Afsprakennota tussen cultuurraad en het College van burgemeester en schepenen

Naast een organiek reglement wordt een afsprakennota ter goedkeuring voorgelegd. N-VA raadslid Jan Laceur haalt aan dat  de afsprakennota slechts één nieuw element bevat, nl. het vastleggen van een termijn van 10 dagen waarbinnen het college een antwoord moet formuleren op een gegeven advies vanwege de cultuurraad. Het ware eenvoudiger geweest om het organiek reglement in die zin gewoon aan te passen.

De schepen van cultuur antwoordde dat de afsprakennota eerder een administratief document is voor praktische zaken en geen beleidsdocument maar zal de opmerking vanuit onze fractie overmaken.

Overheidsopdrachten – toepassing EMVI-principe

Een bijkomend punt werd door onze fractie aan de agenda geplaatst ivm overheidsopdrachten voor leveringen aan de gemeente.

N-VA raadslid Jan De Graef  lichtte de wijzigingen van de afgelopen jaren in de wetgeving op openbare aanbestedingen toe. Traditioneel en conform de vroegere wetgevingen werden de contracten aan de goedkoopste of de laagste bieder gegund. Dit principe heeft het voordeel dat de uitgaven van de publieke financiën onder controle blijven.

Het nadeel is echter dat de goedkoopste bieder niet altijd de beste in kwaliteit is en op termijn niet altijd de meest voordelige. Ook de lokale leveranciers vallen vaak uit de boot omdat zij de concurrentie met lage loonlanden niet aankunnen.

Een principe dat steeds meer ingang vindt is dat van de Economisch Meest Voordelige Inschrijver of EMVI.  N-VA trekt hierbij de kaart van de lokale ondernemer en wil  hen meer kansen bieden om mee te dingen om leverancier van de gemeente te worden.

De schepen van openbare werken toonde zich verbaasd over de concurrentie met lage loonlanden en antwoordde dat in het begin van de legislatuur binnen de meerderheid werd vastgelegd welk principe wordt toegepast. Volgens raadslid Jan De Graef is de wetgeving nog maar kort gewijzigd en kan deze ten allen tijde aangepast worden.

Heraanleg Kapellestraat

Nog door N-VA raadslid Jan De Graef werd een voorstel ingediend om de Kapellestraat bij heraanleg volledig in te richten als fietsstraat.

Een fietsstraat is een straat waar de fietsers voorrang hebben op het gemotoriseerd verkeer. Ze mogen de hele breedte van de rijweg innemen en mogen niet ingehaald worden door auto’s. Er is weinig discussie rond het feit dat bij de huidige situatie in de Kapellestraat de fietsers in de verdrukking komen en veel gevaar oplopen.

N-VA vindt dat de plannen zoals ze nu voorliggen, naar traditioneel model met voorrang voor autoverkeer, niet voldoen aan de verzuchtingen van de inwoners en gebruikers van de Kapellestraat.

De schepen van openbare werken vindt dat eerst een degelijk uitgebreider onderzoek rond fietsstraten in Hamme moet voorafgaan aan de beslissing. De schepen van ruimtelijke ordening verklaarde dat de mogelijkheid tot fietsstraat in de startfase van de planning wel werd besproken maar weer werd afgevoerd.

Voor verslag,

Lotte Peeters en An Geerinck