Verslag gemeenteraad 21 juni 2017

Op 21 juni 2017, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Gemeentelijke jaarrekening 2016

Zoals elk jaar worden tijdens de gemeenteraad van juni  de resultaten en de cijfers van de jaarrekening van het voorbije boekhoudjaar onder de loep genomen.

N-VA fractievoorzitter An Geerinck besprak de fiscale ontvangsten. De inkomsten van personenbelasting sluiten af met een opbrengst van 7 569 296.21 EUR . Dit is een meerontvangst tov 2015 van 286 768 EUR.  De lokale statistieken die door de Vlaamse overheid worden bijgehouden tonen duidelijk aan dat de werkloosheidsgraad in Hamme is gedaald , lager is dan in andere vergelijkbare gemeenten en zelfs lager is dan de gemiddelden over het hele Vlaamse gewest. Dit is goed nieuws en  heeft een positieve weerslag op de aanvullende ontvangsten uit de personenbelasting.in onze gemeentekas.

Maar N-VA benadrukt dat het tarief van 8 % gemeentebelastingen en 1650 opcentiemen + een hele reeks retributies Hamme tot een dure gemeente maakt voor haar burgers.

Eveneens opvallend is de lage uitvoeringsgraad van de geplande investeringen voor 2016. In de jaarrekening 2015 kwam die uit op slechts  26.6 %.  Voor de jaarrekening 2016 bekomt men  amper 18.42 %. Een zeer magere score.

Er zijn veel kredieten niet aangewend en weer overgedragen naar volgend boekjaar o.a.  een grote som is bestemd voor de aanleg van fietspaden langs de N470 en  N446. De vertraging in de onteigeningen voor de herinrichting van de N446 is daarvan de jammerlijke oorzaak. Maar er is veel meer dan dat.

Er staan veel investeringen op het programma in digitalisering. Deze vorderen maar met mondjesmaat.  Enkel de installatie van wettelijk verplichte biometrische apparatuur is afgerond.

Het boekjaar 2016 eindigt in rode cijfers, nl. – 1 172 629.53 Euro. Als men de lening van 2 161 479.98 die aan de HIM is toegestaan buiten beschouwing laat dan zit het resultaat op kasbasis al positief  voor + 988 850 Euro. Gezien de lening aan HIM uitsluitend dient ter financiering van de ondergrondse parking in de Nieuwstraat is het zonneklaar dat de ondergrondse parking een financiële dooddoener is . De rode cijfers tonen aan wat onze fractie al jarenlang had voorspeld.

Budgetwijziging 1 - 2017

De tactiek van de meerderheid bestaat erin hun plannen al voor te stellen in de pers alvorens ze op de gemeenteraad ter sprake komen. Andermaal was dit zo voor de heraanleg van de Kapellestraat.

Wegens tekort aan budget werd het plan jarenlang opgeborgen. Plots wordt het opgevist en schijnt de uitvoering geen probleem te zullen zijn. N-VA fractievoorzitter An Geerinck stelde  de vraag waar het budget van 800 000 dan in de begroting te vinden is.

De Schepen van openbare werken had er niet onmiddellijk weet van en zou het antwoord schriftelijk bezorgen.  Ondertussen is gebleken dat Aquafin de geplande  rioleringswerken en de heraanleg van de Legierstraat/Doorn zal uitvoeren en niet meer de gemeente. De daarvoor bestemde gemeentelijke budgetten zullen dus grotendeels voor de Kapellestraat worden gebruikt.  Natuurlijk werden pers en burger daarover niet geïnformeerd.

N-VA toont zich voorstander van de herinrichting maar twijfelt sterk aan de belofte om dit op korte termijn waar te maken.

Voor een ander project, nl. de herlocalisatie van de buitenschoolse opvang De Kiezel  staat 250 000 Euro budget al jaren geparkeerd. Eindelijk wordt dit nog eens bovengehaald  omdat er regelgevingen aankomen om de opvang te reduceren tot de leeftijd van 6 jaar.  De schepen van welzijn moest op onze vraag naar verdere concrete planning het antwoord schuldig blijven.

Een ander actieplan dat dode letter blijft is de aanleg van een loopparcours voor een gering budget van 2 500 Euro. Volgens de Schepen van sport wordt een eenvoudig looppad aangelegd als  verbinding met de vijver in het  Meulenbroek.  Uit de voorliggende budgetwijziging blijkt echter dat 1 400 Euro daarvan wordt gebruikt om de sanitaire voorzieningen aan het tennisveld te renoveren. N-VA vindt dit een tekenend voorbeeld hoe aan de budgetten wordt geknaagd om noodzakelijker en dringender werken  toch te kunnen uitvoeren.

Hamse Investeringsmaatschappij – jaarrekening 2016

Het beleid van de Hamse Investeringsmaatschappij of HIM werd al meermaals op de korrel genomen door N-VA –raadslid Jan De Graef, tevens lid van de Raad van Bestuur van HIM.  Bij deze jaarrekening blijkt andermaal uit de cijfers dat de uitbatingen van de parking van het Zwaarveld, feestzaal Ter Muncken, Zaal Hambi@nce en cafétaria van de sporthal sterk verlieslatend werken. Meermaals pleitte N-VA voor een totaal andere aanpak ivm de uitbatingen  maar de meerderheid  blijft tegen beter weten in dezelfde verlieslatende werking aanhouden.

Raadslid Jan De Graef stelde vast dat door de NV Baantje in 2016 bestuursvergoedingen ter waarde van ong.3 000 Euro werden uitbetaald terwijl dit een slapende vennootschap is die sedert 2014 geen officiële algemene vergadering meer heeft gehouden. De eerste schepen en bestuurder van NV Baantje  haastte zich om dit te weerleggen maar stuitte op ongeloof. Volgens N-VA is het hoog tijd dat deze schimmige vennootschap wordt opgeheven.

Schoolreglement Gemeentelijk Onderwijs Ondersteboven en Dobbelsteen

Aan de gemeenteraad werd gevraagd de schoolreglementen voor beide instellingen goed te keuren.

N-VA Raadslid Lotte Peeters stelde zich bij artikel 5 van de engagementsverklaring de vraag of  kinderen en ouders die zich niet kunnen vinden in  de keuzevakken godsdienst of zedenleer zomaar vrijuit kunnen gaan en hoe zij de vrijgekomen lestijd dienen in te vullen.

N-VA is van mening dat alle leerlingen de kennis van onze normen en waarden die in de eindtermen vervat zit wel degelijk in de school moeten kunnen vergaren.

Er werd vanwege de betrokken schepenen en de meerderheid aarzelend gereageerd. Concreet betreft het een klein aantal leerlingen van Jehova’s Getuigen waarvoor de school beroep zal doen op een externe leerkracht om deze lesuren wel degelijk in te vullen.

BNIP Fantasia Festival

De gemeenteraad dient zich uit te spreken over het Bijzonder Nood- en Interventieplan dat geldt door het Fantasia Festival, edite 2017 op 8  juli in Hamme-Zogge.

Zoals voorgaande jaren is dit een lijvig maar grondig document en draagt dit onze goedkeuring mee. N-VA  Raadslid François Van den Broeck had nog de bijkomende opmerking dat ingeval van aanhoudende hitte en droogte een extra onderzoek van de brandweer zou worden gevoerd ivm het geplande afsluitende vuurwerk op de festivalweide.

De burgemeester antwoordde dat rekening zal worden gehouden met deze terechte opmerking.

Toetreding waarschuwingssysteem BE-Alert

Als laatste punt van deze gemeenteraad  werd de extra vraag van N-VA Raadslid Jan Laceur geagendeerd.

“BE-Alert” is een waarschuwingssysteem van de overheid waarop iedereen zich kan inschrijven sinds een paar maanden. Het systeem laat toe heel gericht en snel mensen te verwittigen bij eender welke noodsituatie. Het systeem kan geactiveerd worden door de minister, de gouverneur maar ook het gemeentebestuur als de gemeente zich ingeschreven heeft. Naast het belang in het kader van noodsituaties kan dit kanaal ook gebruikt worden voor informatieberichten van algemeen belang.

Het grote voordeel zit hem in de snelheid en selectiviteit. Men kan onmiddellijk mensen verwittigen op basis van verschillende criteria, o.m. ook geografische locatie in de gemeente. Mits een jaarlijkse abonnement van 1 000 Euro en een éénmalige activeringskost van 100 EUR is de veiligheid van de Hammenaars opnieuw wat meer gewaarborgd.

Op de vragen waarom en wanneer het College van Burgemeester en Schepenen hierop zal intekenen antwoordde de burgemeester dat zij alleszins bereid zijn om eerstdaags verdere stappen te ondernemen. Het succes zal afhankelijk zijn van het aantal burgers dat zich wenst te registreren.

Voor verslag, An Geerinck